25 مهر 1396

پژوهشگران بوشهري : توسعه جامعه بدون پژوهش امکان پذير نيست

پژوهشگران بوشهري : توسعه جامعه بدون پژوهش امکان پذير نيست

 

جمعي از کارشناسان و پژوهشگران دستگاههاي اجرايي استان بوشهر مي‌گويند: توسعه دانايي محور بدون توجه به امر تحقيق وپژوهش امکان پذير نيست. آنان به مناسبت هفته پژوهش درگفت وگو با ايرنا برضرورت افزايش اعتبارات پژوهشي، مجهزکردن موسسات تحقيقاتي، تربيت محققان و استفاده از طرحهاي تحقيقاتي تاکيد کردند. معاون برنامه‌ريزي واداري مالي استانداري بوشهر گفت: پيشرفت کشور در گرو توسعه فعاليتهاي پژوهشي و فناوري در جامعه است. "ايرج حاتمي" افزود: سهم پژوهش درتوليد ناخالص داخلي کشور کمتر از نيم درصد است، اين در حالي است که در کشورهاي توسعه يافته اين سهم بيش از‪۲/۵‬ درصد مي‌باشد. وي اظهار داشت: تا پايان برنامه چهارم توسعه بايد سهم پژوهش و فناوري به بيش از هشت درصد ارتقاي يابد. حاتمي بر رفع موانع ساختاري آموزش و پژوهش، افزايش سهم پژوهش در توليد ناخالص داخلي، نوسازي و بازسازي فعاليتهاي پژوهشي، ايجاد نظام جامع پژوهش واصلاح ساختار واحدهاي پژوهشي تاکيد کرد. وي بااظهار رضايت از حرکتهاي انجام شده طي چند سال اخير در زمينه پژوهش و تحقيق در استان بوشهر گفت: تلاش مسوولان و متوليان امر پژوهش، آمار و فناوري اطلاعات قابل تقدير است اما تا رسيدن به حد مطلوب فاصله داريم که بايد تمامي بخشهاي دولتي وخصوصي درجهت ترويج و نهادينه کردن فرهنگ پژوهش در استان کوشا بوده و گام بردارند. رييس دانشگاه خليج فارس بوشهر هم گفت: باتوجه به فعاليت ‪ ۹۵‬درصد محققان کشور در دانشگاههاو فعاليت کمتراز پنج درصد آنان دربخشهاي ديگر، اما سهم بودجه تحقيقاتي مراکز آموزش عالي از بودجه تحقيقاتي کل کشور کمتر از دو درصد است. دکتر"حسن تاجيک" افزود: درسالهاي اخير راههايي براي تعامل بين مراکز آموزش عالي و دستگاهها جهت اجراي طرحها بصورت مشترک پيشنهاد شده است که تا حدودي اين معضل را بهبود بخشيده است. وي اظهار داشت: در دولت جديد با ارائه راهکارهاي مناسب وعملي بايد سهم اعتبار پژوهشي دانشگاهها را افزايش داد. مسوول مرکز تحقيقات سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر نيز گفت: پژوهش لازمه پيشرفت هر جامعه‌اي است و راه بهبود مسائل آموزش و پرورش از شاهراه پژوهش مي‌گذرد تا بتوانيم در امر مهم آموزش و پرورش نيروي انساني کشور موفق باشيم. "حسن زارع" ساختار نامناسب، مشکلات مديريتي و مالي، فرايند اجراي پژوهش و مشکلات ناشي از عدم بکارگيري نتايج پژوهشها، مشکلات فرهنگي، جانيفتادن فرهنگ پژوهش، تعدد مراکز تصميم‌گيري در حوزه پژوهش، ضعف و کاستيها در خدمات پشتيباني پژوهش، تعامل و همکاري ضعيف ميان مراکز علمي و پژوهشي را از مهمترين چالشهاي امر پژوهش ذکر کرد. وي اظهار داشت: چالشهاي درون سازمان را بايد با اصلاح ساختار پيگيري کرد و براي مقابله با چالشهاي برون سازماني داشتن يک استراتژي بلند مدت در حوزه پژوهش کشور الزامي است. زارع در خصوص جايگاه پژوهش در جامعه گفت: با توجه به رشد امر پژوهش در جامعه طي دهه اخير، اما آمار و ارقام بيانگر فاصله زياد کشور تا نقطه قابل قبول است که بايد با تصحيح روشها بتوان اين فاصله‌ها را از بين برد. وي تصريح کرد: متاسفانه در آموزش و پرورش با آن همه گستردگي و تنوع فعاليتها، سهم اعتبارات پژوهشي از کل بودجه آموزش و پرورش خيلي ناچيز بوده وجوابگوي نيازهاي رو به افزايش پژوهش درحوزه تعليم وتربيت نمي‌باشد. رييس مرکز تحقيقات سازمان جهاد کشاورزي استان بوشهر نيز گفت: بدليل اينکه نتيجه پژوهش توليد علم مي‌باشد و ميزان توليد علم هر کشوري بيانگر ميزان توسعه يافتگي آن کشور است، لذا پژوهش در تمام دنيا جايگاه ويژه‌اي دارد و در اين زمينه سرمايه‌گذاري وسيعي انجام مي‌شود. "سيد موسي صادقي" افزود: متاسفانه در کشور ايران هنوز پژوهش وپژوهشگران جايگاه اصلي خود را نيافته و مورد توجه کافي قرار نگرفته‌اند. وي اهميت دادن به امر پژوهش، افزايش بودجه تحقيق از سه درصد به‪ ۱۰‬درصد از سود ناخالص ملي، تربيت محقق و افزايش مراکز تحقيقاتي در کشور، تصويب قوانين و مقرراتي که اجراي فعاليتهاي اداري و مالي را تسهيل کند و کاهش بروکراسي اداري و مالي را ازجمله راهکارهاي نهادينه کردن پژوهش درجامعه ذکر کرد. صادقي کمبود بودجه‌هاي پژوهشي، عدم تخصيص کامل بودجه‌هاي فعلي، کمبود محقق و متخصص در کشور، بهاندادن به فعاليتهاي پژوهشي و پژوهشگران و وجود مشکلات اداري و مالي فراوان را از جمله مشکلات بخش پژوهش درجامعه ذکر کرد. وي يادآور شد: تاکنون ‪ ۱۰۳‬طرح تحقيقاتي در مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي استان بوشهر انجام شده که نتايج آنها به صورت گزارش نهايي، مقالات و نشريات فني منتشر شده است. صادقي با بيان اينکه مراکز علمي - تحقيقاتي کانون فکر و فناوري هستند، اظهار داشت: رابطه هماهنگ و منسجم بين مراکز تحقيقات و دستگاههاي اجرايي به توسعه دانايي محوراستان کمک مي‌کند. وي يادآور شد: محققان با دستيابي به علوم جديد مي‌توانند راهنماي خوبي براي دستگاههاي اجرايي باشند مشروط به اينکه دستگاههاي اجرايي نيز از نقطه نظرات فني و علمي آنها استفاده کنند. سرپرست جهاد کشاورزي استان بوشهر هم گفت: دست يابي به کشاورزي پويا، مکانيزه ومبتني بر علم در گرو فراهم کردن زمينه پژوهش دراين بخش مي‌باشد. "عبدالامير اخترشناس" افزود: انجام طرحهاي پژوهشي موجب ارتقاي سطح دانش بومي بمنظور ترويج يافته‌ها در بخشهاي مختلف کشاورزي مي‌شود. وي تصريح کرد: استمرار و توسعه پژوهش در کشاورزي نقش انکار ناپذيري در افزايش کمي و کيفي توليدات اين بخش دارد. اخترشناس اظهار داشت: از آنجا که اين بخش ‪ ۲۸‬درصد توليد ناخالص داخلي، ‪ ۲۶‬درصد صادرات غير نفتي و ‪ ۲۳‬درصد شاغلان کشور را به خود اختصاص داده و يکي از بخشهاي مهم اقتصادي در توسعه پايدار بشمار مي‌رود، ضرورت پژوهش در اين بخش بيش از پيش احساس مي‌شود. وي با بيان اينکه بخش کشاورزي امنيت غذايي کشور را تامين مي‌کند، خاطر نشان کرد: اين بخش برغم داشتن چالشهاي متعدد وپيچيده، زمينه بسيار گسترده و مناسبي براي پژوهش در عرصه‌هاي مختلف کشاورزي دارد. اخترشناس يادآور شد: با توجه به ضرورت پژوهش در بخش کشاورزي، مسوولان و موسسات تحقيقاتي بايد با توجه خاص به اين امر، سهم قابل قبولي از سرمايه‌گذاري پژوهشي را به پژوهش در اين بخش اختصاص دهند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی