برخی رسانه ها، استقلال خود را به دولتی ها فروخته اند/ بطور ساختارمند، مطبوعات را تضعیف کردند

در نشست آسیب شناسی مطبوعات محلی استان بوشهر مطرح شد:

مدیر مسئول هفته نامه و سایت اتحاد جنوب اظهار داشت: رسانه های استان به دلیل وابستگی شدید به بودجه های دولتی، در حقیقت با توجیه تعامل، استقلال خود را به دولتی ها فروخته اند.

876543213

اکبر صابری در ششمین نشست کمیته فرهنگی بنیاد رشد و اندیشه سازندگی استان بوشهر که با موضوع “آسیب شناسی مطبوعات محلی استان بوشهر”، شامگاه چهارشنبه در سالن اجتماعات دانشگاه علمی کاربردی استانداری بوشهر برگزار شد، افزود: هیچ نشریه ای در استان نیست که به آگهی های دولتی نیازمند نباشد و همین امر باعث می شود تا رسانه ها نتوانند آنطور که باید به نقد دولتمردان بپردازند.

وی تیراژ پایین مطبوعات استان را از دیگر چالش ها و آسیب های آنان دانست و گفت: در حال حاضر نشریاتی موفق هستند که حداقل ۵۰درصد از هزینه های خود را از طریق تک فروشی به دست آورند حال آنکه بالاترین میزان در استان تامین ۱۰ تا ۱۵ درصد از هزینه نشریات از قبل تک فروشی است.

دبیر کمیته فرهنگی بنیاد رشد، ضعف نظارت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان را یکی از مشکلات اصلی حوزه مطبوعات  عنوان کرد و افزود: در میان نهادهای رسمی و غیر رسمی هیچ تفاوتی بین مطبوعات خوب و ضعیف قائل نمی شوند و این امر عامل بی انگیزه گی رسانه های موفق شده است.

اکبر صابری با اشاره به اینکه در دوران اصلاحات از سوی دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات، تحلیل محتوایی برای نشریات انجام می شد اضافه کرد: اگر این نظارت که ده سال است انجام نمی شود، احیا شود بر کیفیت کار مطبوعات خواهد افزود.

وی همچنین خواستار احیاء خانه مطبوعات با توجه به فضای فعلی بوجود آمده شد و افزود: باید جان تازه ای به مطبوعات دمیده شود و این کار را فقط فرهنگ و ارشاد استان با اهدای خانه مطبوعات می تواند انجام دهد.

مدیر مسئول هفته نامه و سایت اتحاد جنوب در پایان سخنانش خطاب به علی اکبر شمسا عضو شورای اسلامی شهر بوشهر که در این نشست حضور داشت، بیان کرد: از شورا ها می خواهم در مظلومیت بیشتر رسانه ها دخیل نباشند و روزنامه نگاران را نیز در کنار چهره های سیاسی و فرهنگی و هنری و … به عنوان چهره های ماندگاری انتخاب کنند زیرا برخی از این افراد همه عمر خود را در این راه گذاشته اند.

مجید اجرایی: مهم ترین ناسازه مطبوعات استان وجه بومی گرایی است

روزنامه نگار و منتقد بوشهری نیز طی سخنانی در خصوص آسیب های مطبوعات گفت: مطبوعات محلی استان به عنوان تنها نهاد اجتماعی غیر رسمی هستند که یک کنش متنی و زیستی را در فضای عمومی ایجاد می کنند.

مجید اجرایی ادامه داد:  مطبوعات محلی بوشهر در هویت رسانه ای و مدنی نسبت به  خیلی از استان های دیگر که  داعیه فرهنگی دارند جلوتر هستند.

وی آسیب نظری را یکی از آسیب های بنیانی مطبوعات محلی دانست و گفت: رسانه های استان هیچ کدام  از نقش های واقعی را که آنطور که باید ایفا نمی کنند .

6543216

روزنامه نگار و منتقد بوشهری،گفتمان سازی و اسطوره سازی را یکی از ناسازه های رسانه های استان برشمرد و اضافه کرد: اسطوره سازی کی از مهم ترین وجه و کاربردهای مطبوعات استان بوده که بر اساس گفتمان اقلیت مطرح بوده است.

  اجرایی گفت: مطبوعات بوشهر باید محلی گرا باشند نه  بومی گرا، زیرا بومی گرایی شکاف را در جامعه ایجاد می کند و محلی گرایی، فضای محلی با نگاه فرامحلی می طلبد .

وی مهم ترین ناسازه مطبوعات استان را وجه بومی گرایی مطرح کرد.

این نویسنده و منتقد بوشهری فقدان راهبرد اجتماعی را یکی دیگر از آسیب های مطبوعات بوشهر عنوان کرد و اظهار داشت: رسانه ای که استراتژیک عمل کند می تواند در جامعه موج ایجاد کند و باید رسانه ها با نگاه استراتژیک و راهبردی عمل کنند.

مجید اجرایی با بیان این که توسعه زدگی از دیگر آسیب های مطبوعات است بیان داشت: مدتی است که گفتمان توسعه محوری در رسانه های بوشهر تغییر کرده و از دهه ۷۰ جای خود را به الگو سازی داده است.

وی تصریح کرد: درحالی که باید نگاه رسانه ها محلی گرایی باشد، بیشتر تیترهای نشریات رسمی است و کمتر وجه عمومی در آن نمود دارد.

اجرایی افزود: مطبوعات بوشهر باید در عین بومی گرایی که یک نگاه غیرمحلی است متن ها و نوشته های که در نشریات خود درج می کنند مختص فضای محلی  استان باشد.

این نویسنده بوشهری اظهار داشت: باید تابوی کلیشه واری گی در مطبوعات را شکست زیرا کلیشه ها می توانند به ابتذال تن دهدو گاهی کلیشه های فرهنگی را مطبوعات رقم می زنند.

اجرایی، رویکرد حسرت زده (نوستالوژیک) را یکی از دلایل این کلیشه وارگی عنوان کرد و گفت: نگاه ما همچنان نگاه حسرت زده ای است وقتی به هویت و فرهنگ خود نگاه می کنیم همیشه درحسرت گذشته هستیم و این رویکرد زمینه را برای کلیشه وارگی فراهم می کند.

وی تبدیل شدن مطبوعات به نهاد و سنت و نیز تبدیل شدن نشریات به تعبیر جنبش زیستی  را نیاز جامعه مبوعات دانست.

32110

یونس قیصی زاده: در سال های اخیر اداره فرهنگ و  ارشاد بوشهر بیشترین ضربه را به مطبوعات وارد کرد

  مدیر مسئول هفته و سایت نامه نسیم جنوب در این نشست با بیان اینکه آسیب شناسی مطبوعات مانند این است که کسی را مسموم کنیم و بعد به او بگوییم چرا مریض شده ای؟ افزود: مصیبتی که در چند سال اخیر بر مطبوعات رفته است، از صد مسمومیت بدتر است.

یونس قیصی زاده بیان داشت: مطبوعات از سه ضلع نویسندگان، اداره فرهنگ و ارشاد و بخش خصوصی تشکیل شده است که در این مدت اداره فرهنگ و  ارشاد بوشهر بعنوان یکی از این اضلاع، بدترین ضربه را به مطبوعات وارد کرد.

6543212

وی ادامه داد: مدیران سالهای اخیر فرهنگ و ارشاد بوشهر به شکلی ساختارمندتلاش در تضعیف مطبوعات در راستای اهداف سیاسی شان داشتند.

  مدیر مسئول هفته و سایت نامه نسیم جنوب یکی دیگر از آسیب های مطبوعات در سال های گذشته را موانعی که  نهادهای دولتی بجای حمایت از مطبوعات سد راه آنان کردند برشمرد و افزود: آنان از روی عمد و با هدف سعی کردند بدنه مطبوعات را نحیف کنند.

یونس قیصی زاده با اشاره به اینکه، آسیبی که در این  سال ها به بدنه مطبوعات بوشهر وارد شد به سادگی و راحتی قابل رفع نیست اضافه کرد: در این مدت به خاطر فشارهایی که بر نشریات وارد شد خیلی از نیروها و نویسندگان ماهر از مطبوعات جدا شدند.

وی در ادامه سخنانش به توزیع نامناسب آگهی ها توسط اداره کل ارشاد استان اشاره کرد و به بیشتر بودن سهمیه آگهی روزنامه هایی که در بوشهر نمایندگی دارند نسبت به هفته نامه های محلی استان اعتراض نمود.

مدیر مسئول هفته و سایت نامه نسیم جنوب  با بیان اینکه در شش ماهه امسال یک میلیارد تومان آگهی در بوشهر توزیع شده است که از این میزان، تنها ۶ درصد سهم نشریات محلی استان بوده است تصریح کرد: چرا باید به یک نشریه خارج از استان که در استان خودش آگهی نمی گیرد در بوشهر ۶۰ میلیون آگهی داده شود و نشریات استان از گرفتن آگهی محروم شوند.  

قیصی زاده گفت: مطبوعات تا زمانی که به سمت حرفه ای شدن پیش نروند و نتوانند خبرنگاران خود را تامین کننند  روز به روز عقب تر می افتند.

معاون فرهنگی مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان بوشهر: تا آخر سال توزیع نامناسب آگهی ها جبران می شود

معاون فرهنگی مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان بوشهر که در این نشست حضور داشت پس از شنیدن نقدها و اعتراضات مدیران مسئول هفته نامه هایی که در نشست حضور داشتند گفت: از زمانی که بنده به عنوان سرپرست اداره ارشاد استان قبول مسئولیت کردم تمام سعی ام بر توزیع عادلانه آگهی ها بین نشریات بوده است.

76543215

یزدان پناه با بیان اینکه ادعا نمی کنم که توزیع آگهی ها بی ایراد بوده است اماقول دادم که تا پایان امسال آگهی ها طوری توزیع شود که جبران خسارت شش ماهه نخست برخی از نشریات بشود و تا آخر سال همه نشریات به یک سقف برسند و با آمدن مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاد بوشهر منتظر دیدگاه و مدیریت وی می شویم.

حماسه حق پرست: آسیب های حاکم  بر مطبوعات، توسعه یافتگی و یا توسعه نیافتگی حاکمیتی جامعه را نشان می دهد

در ابتدای این نشست یکی از نویسندگان و روزنامه نگاران استان با ارائه مقاله ای درباره سرگذشت مطبوعات محلی در هشت سال گذشته بیان داشت: در طول تاریخ اثبات شده است که رسانه های از نوع نوشتاری همیشه حرفی برای گفتن دارند.

حماسه حق پرست افزود: مردم بوشهر از دیرباز با فرهنگ روزنامه خوانی آشنا بوده اند و به تاثیرگذاری آن یقین دارند.

وی آسیب های ملی و محلی که مطبوعات را تهدید می کند در سه بخش آسیب های حاکمیتی، اقتصادی و اجتماعی دانست و گفت: آسیب های اقتصادی و اجتماعی در دل آسیب های حاکمیتی جای دارند.

3219

این روزنامه نگار بوشهری اظهار داشت: با نگاه به اهالی قلم و مطبوعات می توان به اوضاع و احوال یک جامعه پی برد و آسیب های حاکم  بر مطبوعات، توسعه یافتگی و یا توسعه نیافتگی حاکمیتی جامعه را نشان می دهد.

حق پرست ادامه داد: خودسانسوری ناخواسته ای که به مطبوعات روا شده و ترس ناخودآگاه نویسنده ای که در جامعه بسته همراه با خود دارد یکی از آسیب های جدی مطبوعات محسوب می شود که همین امر باعثپراکندگی نویسندگان و برداشته شدن ستون های ثابت نشریات شده است.

وی کاهش خواننده، کاهش تیراژ مطبوعات و کاهش تاثیرگذاری آنان را نشات گرفته از آسیب هایی دانست که از طرف حاکمیت بر اقتصاد فرهنگی یک مطبوعه وارد می شود.

54321776543214432112

عکاس: شهرام زارع