خیره شدن به نمایشگرها و آسیب احتمالی چشم

مدت زمانی که ما در طول روز روبروینمایشگرها سپری می کنیم به طور چشمگیری طی چند سال گذشته افزایش یافته است. ما از این مساله آگاه هستیم که سبک زندگی بی تحرک و خیره شدن به نمایشگرها به لطف بحران چاقی بر سلامت فیزیکی ما تاثیرگذار است و همچنین بررسی تاثیر این شرایط بر سلامت روان به واسطه روند افزایشی اختلالات اضطراب را نیز آغاز کرده ایم اما مدت زمان خیره شدن به نمایشگر چه اثراتی بر بینایی ما دارد؟

خیره شدن طولانی مدت از عوامل اصلی درد و ناراحتی چشم محسوب می شود. چشم درد دیجیتال به خوبی مستند شده است. اگر خشکی یا تحریک پذیری در چشمان، تاری دید، خستگی چشم یا درد سر، گردن و کمر پس از استفاده از رایانه یا موبایل هوشمند را تجربه کرده اید با چشم درد دیجیتال آشنا هستید.

بنابر گزارش انجمن بینایی آمریکا که اخیرا منتشر شده، 61 درصد از مردم این کشور چشم درد پس از استفاده طولانی مدت از دستگاه های الکترونیکی را تجربه کرده اند که نزدیک به دو نفر از هر سه نفر می شود. این در شرایطی است که آسیب های طولانی مدت همچنان در دست بررسی قرار دارند اما چشم درد کاملا شایع شده است.

به واسطه انتشار نور مرئی انرژی بالا (HEV) که به نام "نور آبی" نیز شناخته می شود، خیره شدن به نمایشگرهای تلفن همراه و تبلت ممکن است در بلند مدت به آسیب دیدن چشمان انسان منجر شود. نور HEV بخشی از طیف نور مرئی و شامل نور با کوتاه‌ترین طول موج ها می شود که بیشترین ظرفیت برای آسیب رساندن به بافت زنده را دارد.

مطالعات آزمایشگاهی و روی حیوانات نشان داده اند قرار گرفتن در معرض سطوح بالا از نور HEV می تواند به بافت شبکیه چشمان به شیوه ای مشابه با تغییرات شبکیه ای مرتبط با دژنراسیون ماکولا، یکی از دلایل عمده کاهش بینایی در افراد پیر، آسیب وارد کند. اما در حال حاضر اطمینان صد درصدی درباره آسیب چشم به واسطه قرار گرفتن در معرض نور HEV در نتیجه استفاده طولانی مدت از دستگاه های دیجیتال وجود ندارد. نور آبی از خورشید و چراغ های LED نیز منتشر می شود اما ما برای چندین ساعت به آنها خیره نمی شویم.

فاصله نزدیک و مجاورت یکی از عوامل کلیدی در چشم درد و قرار گرفتن در معرض نور HEV است. میزان نور HEV دریافتی توسط فردی که در معرض آن قرار دارد به عوامل بسیاری بستگی دارد که از آن جمله می توان به فناوری نمایشگر، اندازه نمایشگر، روشنایی نمایشگر، فاصله صورت کاربر از نمایشگر و مدت زمان استفاده اشاره کرد. اگرچه موبایل های هوشمند دارای نمایشگرهای کوچکی هستند اما به طور بالقوه می توانند کاربر را در معرض نور HEV بیشتری نسبت به یک تلویزیون بزرگ قرار دهند.

هنگام استفاده از نمایشگرها و خیره شدن به آنها انسان تمایل به باز کردن هرچه بیشتر پلک ها داشته و کمتر پلک می زند که بخش از مشکل چشم درد ناشی از این شرایط است. همچنین، تمرکز بر نمایشگر در فاصله ای ثابت برای مدتی طولانی بدون آن که زاویه دید خود را تغییر دهیم خستگی چشمان را موجب می شود.

بنابر گزارش جریان های اینترنت مری میکر 2014، مردم آمریکا در بازه سنی 16 تا 44 سال روزانه 444 دقیقه یا 7.4 ساعت را در برابر نمایشگرها سپری می کنند. سهم تلویزیون 147 دقیقه، رایانه 103 دقیقه، موبایل هوشمند 151 دقیقه و تبلت 43 دقیقه بوده است. در حقیقت، ما تقریبا به اندازه زمان خواب روزانه و یا بیشتر در برابر نمایشگرها وقت می گذرانیم. این در شرایطی است که افراد بسیاری، به ویژه آنهایی که روزانه با رایانه کار می کنند بیشتر زمان بیداری خود را خیره به نمایشگرها سپری می کنند.

برای محافظت از خود چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟

اثرات بلند مدت قرار گرفتن در معرض نور HEV همچنان در دست بررسی و مطالعه قرار دارند اما تردیدی درباره چشم درد در نتیجه خیره شدن به نمایشگرها در طولانی مدت وجود ندارد. برای محافظت از چشمان خود در برابر نمایشگرها می توانیم توصیه های زیر را مد نظر قرار دهیم:

1. فاصله کاری مناسب با رایانه (نزدیک طول یک بازو از نمایشگر) را حفظ کرده و از نزدیک شدن به آن خودداری کنید.

2. هنگامی که از تلفن همراه استفاده می کنید آن را در دورترین فاصله ممکن از چشمان خود و راحت برای مشاهده متن و تصاویر نگه دارید.

3. هر بیست دقیقه، 20 ثانیه به چشمان خود استراحت داده و به نقطه ای در فاصله حدود 20 فوتی (حدود 7 متر) نگاه کنید. این شرایط به عنوان "قانون 20-20-20" شناخته می شود و بسیاری از کارشناسان آن را توصیه کرده اند. از این طریق عضلات داخل و خارج چشم استراحت می کنند و تحریک به پلک زدن برای مرطوب ساختن سطح چشم انجام می شود.

4. معاینه چشم انجام دهید. حتی مشکلات جزئی در بینایی می توانند خطر چشم درد دیجیتال را افزایش دهند.

5. درباره استفاده از عینک هایی که نور آبی را مسدود می کنند با چشم پزشک خود مشورت کنید. محصولات مختلفی برای کاهش قرار گرفتن در معرض نور HEV هنگام استفاده از دستگاه های دیجیتال وجود دارند.

6. در صورتی که از عینک استفاده می کنید نسبت به پوشش ضد بازتاب (AR) لنزهای آن اطمینان حاصل کنید. حذف بازتاب ها از لنزها می تواند راحتی دید و کاهش چشم درد را موجب شود.

7. در صورت امکان از محیطی - خانه یا محل کار - که در آن قرار دارید خارج شده و فعالیت های دیگری انجام دهید.