هشدارهای چشم‎پزشک بوشهری درباره کودکان

سلامت بینایی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه سلامت است و ازجمله مواردی است که باید از سنین کودکی به آن توجه کرد و در صورت بی‌توجهی، تنبلی چشم یکی از عوارض مهم ضعف بینایی خواهد بود.

با وجود توصیه‌های زیاد متخصصان در مورد سلامت بینایی، اما برخی افراد به آن بی‌توجه بوده و همین امر موجب می‌شود مشکلاتی برای آنان به وجود آید.

جراح و متخصص چشم دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در این‌ ارتباط گفت: رعایت فاصله دو متر از تلویزیون برای کودکان ضروری است زیرا مانع از ضعف چشم می‌شود.

محمد احمدحسینی افزود: نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگمات یکی از عوامل اصلی ضعف بینایی نمره‌های چشم است که در آن تصاویر واضح به مغز نمی‌رسد و در نتیجه کودک دچار تنبلی چشم می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: آب‌مروارید مادرزادی، کدورت‌های قرنیه و انحراف‌های چشمی از دیگر عوامل ضعف بینایی است.

احمدحسینی افزود: اگر والدین در منزل رفتارهای غیرمتعارف بینایی از کودکان خود مشاهده کردند باید در نزدیک‌ترین زمان کودک خود را نزد پزشک متخصص چشم برده تا مورد معاینه قرار بگیرد زیرا هر چه سن معالجه کودکان پایین‌تر باشد درصد بهبودی آنان افزایش می‌یابد.

وی اظهار داشت: نزدیک نشستن به تلویزیون، مشاهده تلویزیون با گوشه چشم، جستجو با دست برای برداشتن اشیایی که در معرض دید آن‌هاست، پا گذاشتن بر روی وسایلی که جلوی دید کودک قرار گرفته‌است از رفتارهای غیرمتعارف بینایی در کودکان است.

جراح و متخصص چشم تصریح کرد: نوزادان پس از تولد در بیمارستان توسط متخصصین اطفال معاینه شده و درصورتی‌ که مشکلی مشاهده شود به متخصص چشم‌پزشک ارجاع داده می‌شوند.

وی همچنین افزود: غربالگری قبل از ورود به مدرسه برای کودکان انجام می‌شود اما والدین می‌توانند در صورت صلاحدید، فرزندانشان را در سنین پایین و حدود 2 سالگی برای معاینه نزد پزشک متخصص چشم برده و از سلامت بینایی آنان مطمئن شوند.

احمدحسینی توصیه کرد: والدینی که کودکانشان دچار آب‌مروارید مادرزادی هستند هر چه زودتر فرزند خود را نزد متخصص چشم برده تا عمل کرده و نتیجه مطلوب‌تری به دست آورند.