تاثیر ناراحتی بر بدن

حتماً شنیده‌اید که افسردگی شدید با مسائل و بیماری‌هایی نظیر بیماری قلبی، دیابت و اختلالات تشویشی مرتبط است. اما ناراحتی روزمره‌ای که مثلاً بعد از یک روز مزخرف در محل کار یا ملاقات با دوستی قدیمی که همه‌اش ناله می‌کند، بر شما حادث می‌شود، چه تاثیری می‌تواند بر سلامتی‌تان بگذارد. 

از قرار معلوم، اینطور ناراحتی‌ها، هر چند که نامشان را نمی‌توان افسردگی تمام عیار گذاشت، معضلات خاص خود را به همراه دارند. 

بر مبنای پژوهشی تازه که در ژورنال روانپزشکی مولکولار به چاپ رسیده است، احساس ناراحتی می‌تواند موجب تغییر سطح مواد شیمیایی مرتبط با استرس در مغز شما شود. این مواد شیمیایی می‌تواند میزان پروتئین‌های التهابی را در خون شما افزایش دهند. نوعی پروتئین که با بیماری قلبی، سکته و سندروم متابولیک در ارتباط است. 

ناراحتی چطور از مغز به بدن سرایت می‌کند؟  
وقتی که ناراحت هستید، سطح ماده‌ای شیمیایی در مغز به نام "اوپیویید" افزایش می‌یابد تا ناراحتی شما را خنثی کند. 

این اوپیوییدها ممکن است تاثیری منفی روی بدن داشته باشند و ضمن به هم ریختن سیستم ایمنی بدن شما، بالقوه می‌توانند خطر بروز بیماری‌ها را افزایش دهند. همچنین، اوپیوییدها گهگاه می‌توانند باعث ترشح نوعی پروتئین التهابی به نام IL-18 شوند که با بیماری‌های قلبی و عروقی در ارتباط است. 

تاثیر دومینووار ناراحتی  
هر چند که ناراحتی، افسردگی نیست، اما همچنان هر چند برای مدت بسیار کوتاهتری نسبت افسردگی واقعی، عملکرد کل بدن را افسرده می‌کند. 

وقتی که بدن شما در معرض استرس‌زاهای مکرر، نظیر ناراحتی قرار گیرد، میزان استهلاک آن بیشتر خواهد بود. به همین خاطر هم هست که سردرد، درد مفاصل، آسیبهای ماهیچه‌ای و اختلال در سیستم ایمنی بدن بیشتر زمانی سراغمان می‌آید که مدتی ناراحت بوده باشیم. 

ناراحتی می‌تواند عادات غذاییتان را هم دچار اختلال کند. در تحقیقی که در سال 2013 به چاپ رسید، مشخص شد که ناراحتی می‌تواند قابلیت شما را در تشخیص مزه‌های تلخ، شیرین و ترش بالا ببرد. به همین خاطر هله هوله‌ها در مواقع ناراحتی خیلی خوشمزه‌تر احساس می‌شوند. 

افراد ناراحتی به طرز چشمگیری بیشتر هله و هوله مصرف می‌کنند و کمتر میکرومغذی‌ها را به بدنشان می‌رسانند و این امر آنها را در معرض خطر افزایش وزن در کوتاه مدت، و فشار خون و بیماری قلبی در درازمدت قرار می‌دهد. 

خبر بد دیگری که در مورد ناراحتی وجود دارد این است که از آنجایی که احساس ناراحتی و غم ناشی از رویدادهایی است که تاثیر بزرگی بر زندگیمان دارند، نظیر جدایی از شریک زندگی، به نسبت احساسات دیگر، طول دورۀ بلندتر نیز دارند. 

هر چه ناراحتی شما طولانی‌تر شود، احتمال اینکه میزان هرمونهای استرسی‌ای نظیر کورتیسول بالاتر برود بیشتر می‌شود. این هرمونها قند خون، فشار خون و کیفیت خوابتان را به هم می‌ریزند. 

چگونه اوضاع را تغییر دهیم  

خوشبختانه، ناراحتی پدیده‌ای زودگذر است و همچون افسردگی شبانه روزی و همیشگی نیست. 

شما با مدیتیشن و تفکر سالم و برخی تغییرات در سبک زندگی خود می‌توانید تاثیرات ناراحتی بر بدنتان را خنثی کنید. مدیتیشن و ورزش به صورت مرتب، و همچنین خواب سالم و رژیم غذایی مناسب همگی بر کاهش تاثیر استرس بر ذهن و بدن موثر هستند. 

با استفاده از این روشها، خودتان را در مقابل عوارض بالقوۀ ناراحتی حفظ کنید.