کم‌تحرکی عامل گسترش بیماری‌ها در بوشهر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: بیماری‌های غیر واگیر که ناشی از کم تحرکی هستند، تهدید اصلی برای سلامت مردم استان بوشهر به شمار می روند.

دکتر علیرضا رئیسی در همایش تجلیل از سفیران سلامت با اشاره به برخی از بیماری‌هایی که در استان فراگیر است، آمار داد که از هر سه نفر در استان بوشهر یک نفر چربی خون بالا دارد و بیش از 50 درصد مردم استان بوشهر اضافه وزن دارند.

وی افزود: در ابتلا به بیماری دیابت یا قند خون هم آمار بالایی داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان این‌که بیماری‌های غیرواگیر بیشتر ناشی از سبک زندگی و رژیم غذایی است، خود مراقبتی و افزایش تحرک را بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های غیرواگیر دانست.

دکتر رئیسی طرح سفیران سلامت را طرحی موفق برای افزایش آگاهی و فرهنگسازی سلامت میان قشر آینده ساز جامعه یعنی دانش آموزان عنوان کرد.

وی همچنین از اجرای طرح وارنیش فلوراید( آموزش و پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان دانش آموزان) برای بیش از 97 هزار دانش آموز6 تا12سال خبر داد و بیان کرد:35 هزار دانش آموز دختر مدارس متوسطه اول و دوم هم زیرپوشش طرح آهن یاری و ویتامین دی قرار گرفته‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر نیز گفت: طرح سفیران سلامت در چهار بخش خود مراقبتی و بهداشت فردی، پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیر واگیر، تغذیه سالم و اهمیت ورزش و تحرک بدنی اجرا می‌شود.

ناصر کرمی با اعلام این‌که طرح سفیران سلامت در تمام مدارس استان با حضور 103 مربی بهداشت در حال اجراست، افزود: به همین منظور کلاس‌های آموزشی ویژه دانش آموزان، معلمان و والدین برگزار و پنج هزار جلد کتاب جامع سلامت توزیع شده است.

وی هدف از اجرای این طرح را ارتقای سطح سلامت، تغییر نگرش و رفتار دانش آموزان وافزایش سواد بهداشتی آنان عنوان کرد.

 


منبع: خبرگزاری صداوسیما