عروس‎هایی که در ساحل بنک مردند!

عصرپنجشنبه عروس های دریای مرده در ساحل شهر بنک موجب تعجب مردم شد.

ساحل بنک از سواحل بکر با ویژگی های منحصر به فرد است که براثر ریختن نخاله های صنعتی به دریا و  تخلیه هزاران لیتر میعانات گازی و گازوئیل قاچاق ، سبب آلودگی دریا  شده است و این آلودگی آبستن مرگ صدها آبزی دریایی شده است.

یکی از شهروندان بنک در گفتگو با آینه جم اظهار داشت: آلودگی ضایعات نفتی که به احتمال زیاد گوگردهای حاصل از  فازهای پارس جنوبی بوده است تمام سواحل شهرهای کنگان و بنک را فراگرفته است ؛ این آلودگی های صنعتی، سبب مرگ تعداد زیادی از جانوران دریایی به ویژه عروس های دریایی شده است.

وی افزود: این عروس های دریایی بعد از مردن ، توسط امواج به ساحل رسیده اند. علت مرگ آبزیان آلودگی های صنعتی نبوده است

رییس محیط زیست شهرستان کنگان در گفتگو با آینه جم اظهار داشت : با مشاهده حضوری و بررسی‌ها اثری از آلودگی نفتی در ساحل بنک دیده نشد.

احمد آذریار بیان داشت : عروس‌ها و جلبک‌ها دریایی تحت پدیده طبیعی به نام شکوفه هالوفیت که هر ساله به وجود می آیند بخش مهمی از آنها تلف می شوند.

وی ادامه داد : این پدیده حتی قبل از حضور صنعت نفت و ‌گاز نیز در منطقه وجود داشته است.

آذریار خاطرنشان کرد: احتمال زیاد شدن این پدیده و فراگیر شدنش است.

رئیس محیط زیست کنگان با بیان اینکه نمونه‌هایی برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه اداره محیط زیست ارسال شده است افزود: اثرات مخرب پدیده طبیعی هالوفیت بر ماهیان عامل خفگی انها بوده است.

آذریار گفت: دلیل به وجود اومدن هالوفیت نیز گرما و یا مواد غذایی است ک سبب مرگ جلبک‌ها و عروس‌های دریایی شده است و رنگ آن ارغوانی ، قرمز و سبز است.

 

 

عکاس : صابر قاسمی