دانشجوی بوشهری برگزیده جشنواره اختراعات خلیج فارس شد

دانشجوی بوشهری با طراحی و ساخت ربات کروی که قابل استفاده در مناطق خطرناک می باشد برگزیده جشنواره منطقه ای اختراعات رویش خلیج فارس در یاسوج شد.

 این ربات توسط فرشاد خادمیان زاده و سمیرا اسیری دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی مکاترونیک دانشگاه اصفهان طراحی شده است.

سمیرا اسیری با اشاره به کاربردهای ربات کروی گفت: از کاربردهای این ربات می توان به استفاده از آن در مناطق خطرناک مانند مکان هایی که نشت گاز دارد یا میزان خوردگی در آن بالاست اشاره کرد زیرا این ربات به لحاظ دارا بودن پوسته محافظ کروی، کمترین تاثیر را از محیط می گیرد.

وی افزود: ربات کروی برای صنایع پتروشیمی، نفت و گاز یا مناطق اسیدی نیز کاربرد دارد بطوریکه با اسکن دقیق از کل محیط می تواند میزان آلاینده ها را در هر موقعیت مکانی تخمین بزند و به راحتی منبع نشت گاز را تشخیص دهد.

این مخترع بوشهری خاطرنشان ساخت: یکی دیگر از کاربردهای این ربات در صنعت کشاورزی است به این صورت که با فیلمبرداری و پردازش تصاویر آن می تواند محصولات ناسالم را از سالم تمایز دهد و موقعیت آن را به کشاورز اعلام کند.

سمیرا اسیری و فرشاد خادمیان زاده دانشجویان رتبه اول و دوم رشته مهندسی مکاترونیک دانشگاه اصفهان در مقطع کارشناسی ارشد با ارائه ربات کروی در مسابقات جهانی پرتغال Robotica Portugal ۲۰۱۶ بعد از شرکت مرسدس بنز آلمان مقاوم دوم را کسب کردند.

همچین این تیم دو نفره توانسته به ترتیب حائز مقام نخست و مقام چهارم در لیگ ربات های نمایشی در مسابقات بین المللی Robocup Iran open در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ شود.

جشنواره منطقه ای اختراعات خلیج فارس با حضور مخترعین استان های فارس، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، یزد و تهران و به میزبانی بنیاد نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج برگزار شد.