زیباترین مساجد جهان

118سفر-مساجد اماکنی مقدس و محل عبادت مسلمانان محسوب می شوند. اما معماری زیبا و جالب توجه برخی مساجد در کشورهای مسلمان، افزون بر جنبه معنوی و مقدس، آنها را به جاذبه‌های گردشگری نیز مبدل کرده است. اکثر مساجد دارای گنبد و مناره بوده که به راحتی آنها را از ساختمان‌های دیگر متمایز می کند. مساجد به نوعی معرف فرهنگ و سبک معماری اسلامی نیز هستند. در ادامه این مطلب برخی از زیباترین مساجد جهان را معرفی می کنیم.

 

مسجد فیصل
 
مسجد فیصل یکی از زیباترین مساجد پاکستان محسوب شده که در اسلام آباد، پایتخت این کشور قرار دارد. یکی از نکات جالب توجه درباره مسجد فیصل بدون گنبد بودن آن است. این مسجد از چهار مناره چادر شکل برخوردار بوده و گنجایش آن حدود 75 هزار نفر است.
 
مسجد کریستالی
 
مسجد کریستالی از طراحی جالب توجه‌ای در میان مساجد جهان برخوردار بوده و افزون بر چشم اندازی منحصر به فرد، هنر کریستالی ویژه‌ای را ارائه می کند. این مسجد در "کوالا ترنگانو" مالزی قرار دارد و بخش اعظم محلی که در آن واقع شده را آب فرا گرفته است. هنگام شب و به واسطه بازتابش نور و تصویر مسجد در آب منظره‌ای فوق العاده شکل می گیرد. مسجد کریستالی در فهرست بناهای اسلامی جهان نیز قرار دارد.
 
مسجد سلطان
 
مسجد سلطان از طراحی باشکوهی برخوردار است و بین سال‌های 1824 تا 1826 در نزدیکی کاخ "سلطان حسین شاه" ساخته شده است. گنبدهای این مسجد از جنس طلا بوده و هنر و معماری جالب توجه به کار رفته در ساخت دیوارها بر محبوبیت آن افزوده‌اند. گنجایش مسجد سلطان حدود 5 هزار نفر بوده و به واسطه قدمت خود نشان دهنده ارزش‌های تاریخی و فرهنگ مذهبی مردم سنگاپور است.
 
مسجد طلایی
 
 
مسجد طلایی در شهر مانیل فیلیپین قرار دارد. اگرچه ممکن است نام این مسجد این تصور را ایجاد کند که کل مسجد از طلا ساخته شده، اما این گونه نیست. مسجد طلایی دارای یک گنبد و چهار مناره با رنگ طلایی مشابه است. هنگام شب، نورپردازی مسجد چشم انداز شگفت انگیزی را ایجاد می کند. از این رو، توجهات بسیاری به سوی آن جلب شده و یکی از بناهای مشهور فیلیپین محسوب می شود.
 
مسجد تاجول
 
مسجد تاجول در بوپال هند قرار دارد و یکی از بزرگترین مساجد آسیا و البته یکی از هفت شگفتی هند محسوب می شود. ساخت این مسجد از سال 1868 و در زمان "سلطان شاه جهان" آغاز شد، اما به دلیل کمبود بودجه و منابع، ساخت آن تا سال 1971 به طول انجامید. در کنار سه گنبد بزرگ و دو مناره، مسجد تاجول بازتاب دهنده ارزش‌های سنتی و تاریخی هند است. گنجایش این مسجد برابر با 30 هزار نفر است.
 
مسجد سلطان عمر علی سیف الدین
 
مسجد سلطان عمر علی سیف الدین در بندر "سری بگاوان" برونئی قرار داشته و یکی از زیباترین مساجد جهان محسوب می شود. معماری شگفت انگیز آن به نوعی نشان دهنده ایمان و باور مذهبی مردم برونئی است. دیوارهایی سفید و گنبدهایی طلایی ترکیبی جالب توجه از رنگ‌ها را ایجاد کرده که نقش قابل توجهی در جلب توجهات دارد. به اعتقاد گردشگرانی که به برونئی سفر کرده‌اند، این مسجد مکانی ویژه برای بازدید محسوب می شود.
 
مسجد حسن دوم
 
مسجد حسن دوم در کازابلانکا مراکش قرار داشته و از معماری منحصر به فردی سود می برد. به اعتقاد برخی از گردشگران مناره این مسجد به نوعی طراحی ساعت "بیگ بن" لندن را تداعی می کند. افزون بر این، مسجد حسن دوم با گنجایش تقریبی 105 هزار نفر، هفتمین مسجد بزرگ جهان محسوب می شود. بیش از نیمی از مساحت این مسجد روی آب اقیانوس اطلس قرار گرفته است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد مسجد حسن دوم نیز کف شیشه‌ای برخی نقاط آن است که امکان مشاهده آب را فراهم می کند.
 
مسجد شیخ زاید
 
مسجد شیخ زاید در ابوظبی امارات قرار داشته و بزرگترین مسجد این کشور نیز محسوب می شود. گنجایش تقریبی این مسجد برابر با 40 هزار نفر بوده و دارای سه گنبد بسیار بزرگ و چهار مناره است که هر کدام از آنها 104 متر ارتفاع دارند. البته مسجد شیخ زاید در مجموع بیش از 80 گنبد دارد.
 
مسجد النبی
 
مسجد النبی در شهر مدینه عربستان قرار داشته و دومین مسجد بزرگ جهان با گنجایش بیش از یک میلیون نفر محسوب می شود. این مسجد دارای 10 مناره به ارتفاع 105 متر و یک گنبد سبز بسیار بزرگ است که "گنبد پیامبر" نیز نامیده می شود. یکی از ویژگی‌های این مسجد سقف متحرک چتر مانند بر فراز حیاط آن است که برای محافظت نمازگزاران از گرما و نور خورشید، باز و بسته می شود.
 
مسجد الحرام: زیباترین مسجد جهان
 
مسجد الحرام در شهر مکه قرار داشته و با گنجایش بیش از چهار میلیون نفر، بزرگترین مسجد جهان محسوب می شود. این مسجد در مرکز شهر مکه واقع شده و دارای 9 مناره بسیار زیبا است. مسجد الحرام مقصدی زیارتی برای انجام اعمال حج و منزلگاه کعبه محسوب می شود.