بررسی سوانح طبیعی استان بوشهر و پاسخگویی مسئولین به نحوه مدیریت بحران

در سومین نشست فرهنگی بنیاد رشد و اندیشه سازندگی استان بوشهر صورت گرفت:

بررسی سوانح طبیعی استان بوشهر و پاسخگویی مسئولین به نحوه مدیریت بحران

در سومین نشست بنیاد رشد و اندیشه سازندگی استان بوشهر ، سوانح طبیعی این استان و میزان خسارات آنان بررسی و برخی مسئولین استان به نحوه مدیریت بحران پاسخ گفتند.

در ادامه سلسله نشست های ماهانه کمیته فرهنگی و اجتماعی این بنیاد، سومین نشست آن با عنوان “بررسی سوانح طبیعی در استان بوشهر”  ، شامگاه چهارشنبه با حضور تعدادی ازاعضای هیات مدیره و اعضای کمیته های فرهنگی واجتماعی بنیاد، دانشجویان وعلاقمندان در سالن اجتماعات دانشگاه علمی کاربردی مرکز آموزش و پژوهش استانداری بوشهر برگزار گردید؛ که در این نشست مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان و مدیر کل مدیریت بحران استانداری بوشهر به عنوان سخنرانان اصلی حضور داشتند.

در ابتدای این نشست اکبر صابری عضو کمیته فرهنگی و دبیر نشست های ماهانه بنیاد رشد و اندیشه سازندگی استان بوشهر با اشاره به نوع فعالیت این بنیاد اظهار داشت: این بنیاد عام المنفعه و خیریه که در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در سطح استان فعالیت دارد از سال ۸۴ تاسیس شده و با هدف فعالیت های فرهنگی و اجتماعی به طور خاص، اقدامات عمرانی خیریه ای را نیز انجام داده است.

صابری گفت: این بنیاد با دعوت از دانشجویان و جوانان سعی دارد فضایی را برای طرح دغدغه های فرهنگی استان باز کند و با این رویکرد تا کنون موضوعاتی نظیر ” چالش های مطالعه” و” پتانسیل های گردشگری استان” را بررسی نموده و در این نشست ” سوانح طبیعی استان بوشهر” را مورد بررسی قرار می دهد.

ادامه این نشست  با ارائه گزارشی از زلزله ۲۰ فروردین ۹۱ در شهر شنبه و روستاهای آن توسط فرشید ابراهیمی همراه بود.

ابراهیمی با انتقاد از عدم پوشش رسانه ای مطلوب این رخداد در سطح ملی و استانی، گفت: رحیمی، معاون اول رییس جمهور وقت، فردای روز این حادثه با حضور در آن محل وعده داده که ” همانطور که آذربایجان را ۳ ماهه ساختیم شهر شنبه را ۲ ماهه خواهیم ساخت”؛ ولی متاسفانه این قول تا کنون عملی نشده است!

وی ضمن ارائه گزارشی از میزان تلفات و خسارات این زلزله و بررسی ابعاد آن، از تلاش های خودجوش و مردمی و نیروهای هلال احمر قدردانی کرد.

در ادامه مهدیه امیری، عضو جامعه کنشگران مدنی برازجان، با ارائه گزارشی از سیل ۷ آذر ماه سال گذشته در استان به بررسی میزان خسارات مادی ، جانی و زیرساختی این سیل پرداخت.

رضا شبانکاره، دیگر عضو جامعه کنشگران مدنی برازجان، سومین کسی بود که در این نشست به ارائه گزارش پرداخت و ابعاد زلزله ۹ آذر ماه سال جاری در دشتستان را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

مدیر عامل جعیت هلال احمر استان بوشهر با حضور در این نشست به بیان فعالیت های این سازمان در هنگام وقوع سوانح طبیعی استان پرداخت.

عبدالکریم شعبانزاده، با اشاره به اینکه هدف سازمان متبوعش، جذب اعضا و مشارکت مردمی در خدمات عام المنفعه است گفت: هدف این نهاد عام المنفعه، این است که  خدمات خود را به دورافتاده ترین نقطه استان نیز ارائه دهد.

وی با بیان این که کشور ما بر روی کمربند زلزله است و دو گسل نیز در استان بوشهر قرار دارد، افزود: از سال گذشته تا کنون این گسل ها فعال شده اند و خسارات مالی و جانی را برای استان به همراه داشته اند.

مدیر عامل جعیت هلال احمر استان تصریح کرد: طوفان، سیل و زلزله حوادث سال گذشته تا کنون بوده اند که هر بار این سازمان مردمی در اسرع وقت در محل حادثه حاضر شده و عملیات امداد و نجات را به انجام رسانده؛ به طوریکه رییس امداد و نجات کشور، استان بوشهر را یکی از موفق ترین امدادهای کشوری اعلام کرد.

شعبانزاده بیان کرد: در حوادث اخیر به غیر از کمک های مردمی که تا ذره آخر در اختیار حادثه دیدگان قرار گرفت، خود این سازمان نیز با توزیع دفترچه ارزاق به توزیع عادلانه مواد غذایی و همینطور چادرهای امدادی و مسافرتی همت گمارد.

وی افزود: در حادثه زلزله شنبه با پول کمک های مردمی و جمعیت هلال احمر، ۱۰۰۰ دستگاه کولر در اختیار زلزله زدگان قرار گرفت و در زلزله دشتستان ۲۲۰۰ تخته چادر امدادی و ۲۳۰۰ تخته چادر مسافرتی توزیع شد.

عبدالکریم  شعبانزاده در پایان سخنانش گفت: هدف این سازمان کمک به مردم بوده ولی گاها ممکن است قصوراتی نیز در این بین رخ داده باشد که وقوع آن در هر حادثه غیرمترقبه ای غیرممکن نیست ولی مطمئنا عمدی از سوی مسئولین درکار نبوده است.