اعتراض و انتقاد شدید از عدم اجرای قوانین مصوب شده در حمایت از جامعه معلولان

چهارمین نشست ماهانه بنیاد رشد و اندیشه سازندگی استان بوشهر با اعتراض و انتقاد شدید حاضرین در نشست از عدم اجرای قوانین مصوب شده در حمایت از جامعه معلولان همراه شد.

 

در ادامه سلسله نشست های ماهانه کمیته فرهنگی و اجتماعی این بنیاد، چهارمین نشست آن با عنوان “معلولین، حقوق و محدودیت ها” ، که شامگاه چهارشنبه با حضور تعدادی ازاعضای هیات مدیره و اعضای کمیته های فرهنگی واجتماعی بنیاد، تعدادی از جامعه معلولان و نابینایان، وعلاقمندان در سالن اجتماعات دانشگاه علمی کاربردی مرکز آموزش و پژوهش استانداری بوشهر برگزار گردید؛ با ارائه مقالات و بحث هایی در خصوص وضعیت معلولان در جامعه جهانی و کشوری همراه بود.

 

در ادامه قاسم تنگسیر نژاد، عضو “جامعه کنشگرانی مدنی برازجان” و انجمن “هامون ایران”، به ارائه مقاله ای در زمینه تاریخچه ای از وضعیت معلولان در جوامع مختلف، حقوق معلولان،  قوانین مصوب شده در حمایت از جامعه معلولان، نقوص این قوانین،عدم اجرای این قوانین و سکوت قانونگذار در برخی موارد مربوط به معلولن پرداخت.

تنگسیر نژاد اظهار داشت: در گذشته در جوامع نگاه نادرستی به معلولیت می شد که رفته رفته این نگاه و ظلم آشکار تغییر کرد و جوامع پذیرفتند که این افراد تنها از لحاظ فیزیکی و ژنتیکی دارای نقص هستند و باید حقوق آنان رعایت شود.

وی افزود: در همین راستا در سال ۸۳ مجلس شورای اسلامی کشورمان نیز با تبعیت از قوانین تصویب شده جهانی در حمایت از جامعه معلولان، قوانینی را تصویب کرد که تا حدود زیادی با قوانین بین المللی مطابقت دارد ولی با نواقصی همراه است که اصلی ترین آن عدم اجرای این قوانین است.

این عضو انجمن “هامون ایران” با اشاره به برخی از حقوق نادیده گرفته معلولین در بخش های مختلف تحصیل، مسکن، اشتغال و … اضافه کرد: یکی از این قوانین، ملزم بودن سازمان های دولتی به ساخت و معماری ساختمان هایشان به شکلی است که معلولان برای رفت و آمد به این اماکن با مشکل روبرو نباشند و این در حالی است که استانداری بوشهر به عنوان بالاترین مجموعه دولتی در استان این قانون را رعایت نکرده است.

قاسم تنگسیرنژاد از نهادهای دولتی و مدنی خواست تا با گفتمان های مفید در باب معلولان، پیگیر حمایت از حقوق معلولان باشند.

دکتر محمدرضا بحرانی  که پیشتر معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان بوشهر  بود و از نزدیک با جامعه معلولان استان آشنا است، از دیگر سخنرانان این نشست بود.

محمد رضا بحرانی با اشاره به سرفصل های شاخص قوانین حمایت از معلولان که در سال ۱۹۹۳ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید؛ اظهار داشت:  تا نگرش جوامع نسبت به پدیده معلولیت و انسان های خاص تغییر نکند قوانین مصوب شده نمیتوانند تاثیرگذار باشند.

وی با بیان برخی از مشکلات عدیده معلولن در جامعه و انتقاد از رعایت نشدن قوانین حمایتی از این قشر؛ افزود: نباید منتظر سازمان های دولتی ماند و بنیاد ها و نهادهای مدنی باید در جهت تغییر نگرش جامعه به انسان ها گام بردارند تا همه به این یقین و باور برسند که باید شرایطی در جامعه حاکم شود که فرقی میان افراد نباشد و معلولان را جزیی از جامعه بدانند نه جدا از آن.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان بوشهر نیز، با حضور در این نشست گفت: تجربه ثابت کرده است که دیدگاه جامعه اجتماع محور است و سیستم های دولتی فقط تسهیل گرند و اگر می خواهیم تغییری ایجاد کنیم باید از اجتماع شروع نماییم.

دکتر اسدی راد اضافه کرد: هرگاه خود اجتماع موضوعی را خواسته و بر آن حساس شده است، این موضوع حل شده و نهادهای مدنی باید این حساسیت را نسبت به حقوق معلولان در اجتماع ایجاد کنند تا نتیجه رضایت بخش حاصل گردد.

وی با بیان اینکه معلولان و توان جویان باید به حقوقشان در جامعه برسند و جامعه نیز از توانمندی آنان استفاده کند؛ ادامه داد: سازمان بهزیستی استان بوشهر نیز پیگیر حقوق این قشر از جامعه است ولی خلاهای علمی و عملی وجود دارد و تا رسیدن به آرمان ها فاصله زیادی وجود دارد.

در پاین این نشست، افرادی از جامعه معلولان و نابینایان به بیان پرسش ها و اعتراضات و انتقادات خود پرداختند و دکتر اسدی راد به برخی از آنان پاسخ گفت.

یکی از نابینایان گفت: طبق قانون باید ۶۰درصد از اپراتورهای ادارات دولتی از بین جامعه معلولان استخدام شود ولی در حال حاضر این امر محقق نشده و سازمان بهزیستی استان بوشهر چه کاری در این زمینه انجام داده است؟

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان بوشهر، در پاسخ به وی با بیان اینکه متاسفانه برخی ادارات در این خصوص همکاری نکرده اند گفت:با پیگیری های سازمان، در برخی از ادارات تامین اجتماعی شهرهای مختلف اشتغال معلولان به عنوان اپراتور صورت گرفته و در حال حاضر در حال ایجاد بانک اشتغال معولان هستیم تا با رایزنی از ادارات و نهاد ها بخواهیم که این قانون را اجرایی کنند.

یکی دیگر از نابینایان هم با انتقاد شدید از وضعیت فعلی معلولان در جامعه گفت: در جلسه ای که چندی پیش با حضور جمیری، نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی، در جمع معلولان و نابینایان برگزار شد، وی پس از شنیدن مشکلات مان  قول هایی به ما داد که تا کنون هیچکدام اجرایی نشده است.

حمزه ئیان، رییس جامعه معلولان استان نیز با اعتراض به مسئولین کشوری و استانی، اظهار داشت: تا کی قرار است فقط مسئولین در نشست ها حضور یابند و صحبت هایی را مطرح کنند ولی از اجرایی شدن آن خبری نشود؟

وی افزود: چرا در این نشست نباید اعضای شورای شهر، شهردار، فرماندار بوشهر و رییس سازمان بهزیستی استان بوشهر حضور داشته باشند و درد ما دردمندان را بشنوند و برای حل آن اقدام کنند.

حمزه ئیان گفت: ما تنها از مسئولین می خواهیم که آنقدر درک کنند که اگر زمینه را برای معلولان فراهم کنند، معلولان می توانند و این از کمک مالی برای ما مهم تر است.

گفتنی است: پنجمین نشست ماهانه کمیته فرهنگی بنیاد رشد و اندیشه سازندگی استان بوشهر با عنوان ” طلاق، پیامدها و راهکارها” در روز دوشنبه ۲۸ بهمن ماه ۹۲ برگزار خواهد شد و مکان برگزاری آن متعاقبا اطلاع رسانی می گردد.