طلاق باید آخرین راه نجات زندگی از بن بست باشد/ ازدواج مجدد مطلقین صوری اشکال شرعی دارد

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان بوشهر در پنجمین نشست ماهانه بنیاد رشد و اندیشه سازندگی استان بوشهر گفت: طلاق باید آخرین راه نجات زندگی از بن بست باشد.در ادامه سلسله نشست های ماهانه کمیته فرهنگی و اجتماعی این بنیاد، پنجمین نشست آن با عنوان “طلاق، پیامدها و راهکارها”، شامگاه دوشنبه با حضور مدیرعامل بنیاد رشد و اندیشه سازندگی استان، برخی ازاعضای هیات مدیره و اعضای کمیته های فرهنگی واجتماعی این بنیاد، دانشجویان وعلاقمندان در سالن اجتماعات دانشگاه علمی کاربردی مرکز آموزش و پژوهش استانداری بوشهر برگزار گردید.

در این نشست محمد جعفر مقدس به عنوان سخنران اصلی جلسه گفت: “طلاق” برگرفته از کلمه طلق به معنای نجات و رهایی است و کلمه طلاق به رهایی از قید و بند زوجیت معنا می شود.

 

وی افزود: طلاق، منفور ترین حلال ها نزد خداوند است و خداوند به همان اندازه که ازدواج را آسان نموده، شرایط جاری شدن طلاق را سخت کرده است و این راه حلال باید به عنوان آخرین راه زوجینی که زندگی مشترک آنان به بن بست رسیده و راهکارهای ریش سفیدان، متخصصان، داورها، محضرها، مشاورین و دادگاه ها مشکل گشا نیست استفاده شود نه اینکه زوجین با اولین و کوچکترین اختلاف نظری به طلاق فکر کنند.

 

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان در ادامه سخنانش بیان داشت: اگر طلاق، پیامدها و راهکارهای آن به جامعه شناسانده شود برای جلوگیری از افزایش طلاق بسیار موثر خواهد بود و به اختصار مهمترین پیامدهای طلاق را بر اساس تجربیات کاری خود به شرح زیر برشمرد:

 

پیامدهای طلاق:

 

ـ اولین و بیشترین پیامد برای زن مطلقه است؛ زن مطلقه در معرض شدید آسیب های اخلاقی، حیثیتی و اجتماعی قرار میگیرد.

 

ـ زن دچار افسردگی شدید و مشکلات مالی می شود چون یا باید مهریه اش را در ازای طلاق ببخشد و یا سال ها در راهروهای دادگاه وقت خود را برای دریافت حقوق مالی اش صرف کند.

 

ـ زنان مطلقه در معرض انحطاط و فساد اخلاقی هستند؛ چه بسیار زنان مطلقه ای هستند که برای تامین مالی تن به ازدواج های موقت و یا ارتباطات نامشروع می دهند و برای خود، خانواده و جامعه آسیب های زیانباری به بار می آورند.

 

ـ اکثر زنان مطلقه برای زندگی دوم خود نیز دچار مشکل می شوند؛ یا شرایطی برای شروع زندگی مشترک مجدد ندارند و یا در زندگی دوم مجبورند سرزنش های شوهر دوم را تحمل کنند و بسوزند و بسازند.

 

ـ گاهی حضانت بچه ها به عهده پدر است و او مادر را از دیدار فرزند خود محروم می کند.

 

ـ طلاق، کدورت و دشمنی به وجود می اورد که گاهی به قتل هم منجر می گردد.

 

ـ اوقات زیادی از زن و شوهر در دادگاه تلف می شود

 

ـ مظلوم ترین قربانیان طلاق، فرزندان هستند. آنان از محبت والدین، نظارت، اموزش اخلاقی، تربیت، تغذیه سالم و خوب، رشد تحصیلی، علمی و فرهنگی محروم می شوند و اکثر آنان عقده ای رشد می کنند به طوری که طبق آمارها اکثر بزهکاران و مجرمین جامعه فرزندان طلاق هستند چون ناظر و تربیت کننده ای نداشته اند.

 

ـ مردهای زن طلاق داده نیز دچار گرفتاری های زیادی می شوند که مهم ترین آن ها اتلاف وقت در دادگاه هاست.

 

ـ پرداخت مهریه یکی از اساسی ترین مشکلات مردان زن طلاق داده است که یا باید با توجه به مهریه های نجومی که امروزه شاهد آن هستیم همه دارایی خود را به زن بدهد یا متحمل زندان شود و یا تا آخر عمر نصف بیشتر حقوق و درآمد خود را صرف پرداخت اقساط مهریه نماید که همین امر مشکلاتی را برای آغاز یک زندگی مجدد نیز برای مرد در پی خواهد داشت.

 

ـ مرد ممکن است بر اثر تحمل زندان برای ناتوانی از پرداخت مهریه، شغل خود را از دست دهد و آبرو و حیثیتش خدشه دار شود.

 

ـ بعضا خانم هایی که حضانت فرزند را در ازای بخشش مهریه بر عهده می گیرند، پدر را از ملاقات با فرزندش محروم می کنند.

 

ـ مردان زن طلاق داده دچار افسردگی می شوند.

 

ـ مردان زن طلاق داده برای تشکیل زندگی جدید دچار مشکل می شوند و هستند مردانی که همزمان سه جا مجبور به پرداخت مهریه و نفقه هستند.

 

ـ زنان مطلقه، فرزندان طلاق و مردان زن طلاق داده، آسیب های جدی را برای جامعه به وجود می آورند که کمترین آن، بار مالی است که بر دوش نهادهای دولتی و غیر دولتی همچون بهزیستی که وظیفه آن حمایت از این افراد است می گذارند.

 

راهکارهایی برای کم شدن طلاق:

 

ـ باید علل طلاق شناسایی شود و جلوی آن ها سد گردد.

 

ـ آموزش به خانواده ها از طریق رسانه های جمعی و گروهی به خصوص صدا و سیما ؛ باید حقوق زوجین و تکالیفی که در زندگی مشترک وظیفه دارند انجام دهند و آثار سوء طلاق به زوجین و خانواده ها آموزش داده شود.

 

ـ جلوی اعتیاد که یک بلای خانمان سوز است و اراده، دین،  غرایض جنسی و غیرت را در مردان از بین می برد و ریشه بسیاری از طلاق هاست گرفته شود.

 

ـ از ازدواج هایی که حاصل عشق های زودگذر و خیابانی است جلوگیری شود و ازدواج عقلانی و با شناخت کامل از خانواده ها صورت گیرد.

 

ـ پایه دین، اخلاق و معنویت در خانواده ها و جامعه ضعیف شده و بی بند و باری، بی حجابی و فیلم های ماهواره ای برای جامعه زنگ خطرند وپایبندی خانواده ها به شرعیات باید بیشتر شود تا زندگی ها هم تداوم بیشتری داشته باشند چون هر چه دین و اخلاق و معنویات ضعیف تر شود طلاق بیشتر می شود.

 

در ابتدای این نشست خانم دکتر بذر افکن نیز با ارائه مقاله ای در خصوص پدیده طلاق اظهار داشت: طلاق نشانه فاجعه هایی است که در عمق جامعه اتفاق می افتد و مثل یک تب بروز می کند که عوامل زیادی در بروز این پدیده اجتماعی دخیل هستند.

 

وی افزود: در جوامع امروزی که خود را مدرن می دانند باید به پدیده طلاق به شکل دیگری نگاه کنند و طلاق را یک تغییر در زندگی بدانند چون قرار نیست که زوجی که با هم به تفاهم نمی رسند، بسوزند و بسازند بلکه طلاق را به عنوان آخرین راه برای شروع یک تغییر در زندگی خود انتخاب می کنند

 

دکتر بذرافکن اظهار داشت: در شرایط فعلی نیاز است که به جای تحقیقات دانشگاهی و پایان نامه ای به تحقیقات میدانی روی آوریم و به دنبال درک معنایی مردم از پدیده اجتماعی طلاق بوده و برای اینکه پیامد سنجی کنیم باید به تحقیقات کیفی بپردازیم تا شاهد اثر بخش بودن تحقیقات در کم کردن طلاق باشیم.

 

در پایان این نشست که از سوی حاضرین مورد توجه خاصی قرار گرفت، پرسش هایی در خصوص حضانت فرزندان، حق طلاق برای زن، مهریه کیفری، میزان تقصیر دولت در زمینه افزایش طلاق، آمار طلاق در بوشهر ، جانب داری قضات از آقایان در دادگاه ها و … از سوی حضار مطرح شد و قاضی مقدس به آنان پاسخ داد.

 

یکی از این سولات این بود که اخیرا در سایت ها اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه استان بوشهر از لحاظ بالا بودن آمار طلاق با ۲۴٫۷ درصد، پنجمین استان کشور است و آیا این موضوع صحت دارد؟

 

قاضی مقدس پاسخ داد: در خصوص آمار دقیق طلاق اطلاعی ندارم اما به این آمار ها نمی توان زیاد توجه کرد چون صحیح نیستند و چه بسیار طلاق هایی هستند که در دادگاه ثبت می شوند ولی زوجین دوباره به هم رجوع می کنند و یا اینکه برخی زوجین برای مسائلی همچون دریافت وام و یا معافیت فرزندان از سربازی و … دست به طلاق سوری می زنند و به همین دلیل نمی توان به آمارهای دقیق طلاق در استان دست یافت.

 

نکته قابل توجه اینکه معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان گفت: در برخی طلاق های صوری بعضا یکی از زوجین حاضر به بازگشت نمی شود و تن به ازدواج با دیگری می دهد ولی این زوجین بدانند که در طلاق صوری به هم محرم هستند و حتی اگر زنی که صوری طلاق گرفته با فرد دیگری هم ازدواج کند باز هم زن شوهر اولش محسوب می شود و شرعا به شوهر دومش حرام است!

 

گفتنی است: ششمین نشست فرهنگی بنیاد رشد و توسعه سازندگی استان بوشهر با عنوان “آسیب شناسی مطبوعات محلی” در تاریخ چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۲ راس ساعت ۱۸:۳۰ در سالن اجتماعات دانشگاه جامع علمی کاربردی استانداری بوشهر واقع در خیابان چهار باندی برگزار خواهد شد و شرکت عموم علاقمندان در این نشست ها آزاد است.

 

عکاس: شهرام زارع