بالاترین طلاق های بوشهر در سال اول زندگی رخ می دهد+ جزییات آماری

1 635044690514448987 s

 

بالاترین میزان طلاق در استان بوشهر مربوط به آن زوج هایی می باشد که هنوز یک سال از پیوند زناشویی آنها نگذشته است.

به تازگی اداره کل ثبت و احوال بوشهر آمار وقایع حیاتی استان طی فصل بهار را منتشر کرده است که رویدادهای مرتبط با طلاق در آن حایز اهمیت است.

طی سه ماهه ابتدای امسال 484 واقعه طلاق در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (418 مورد) 15.51 درصد رشد نشان می دهد.

براین اساس، اگر طول زندگی مشترک افرادی که به آن خاتمه داده اند را به دوره های یک تا 30 سال پس از آن تقسیم بندی کنیم، بیشترین طلاق ها با 16 درصد شامل گروهی می شود که هنوز 12 ماه از ثبت رسمی ازدواج شان نمی گذرد.

این در حالی است که بخش عمده این طلاق ها مربوط به دوران عقد و قبل از رفتن زیر یک سقف جدا از والدین رخ می دهد تا نشان دهد زندگی های مشترک تا چه میزان با چالش مواجه شده است.

این در حالی است که آمار طلاق های سال اول در بوشهر یک درصد بیشتر از میانگین کشوری می باشد.

چندی پیش بود که معاون سابق ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: حدود 15 درصد طلاق‌های کشورعمدتا در سال اول ازدواج رخ می‌دهد.

گزارش «خلیج فارس» می افزاید: نگاهی به آمار طلاق در استان طی فصل بهار نشان می دهد پس از ازدواج اولی ها، بیشترین درصد طلاق مربوط به ازدواج هایی کمتر از 2 و 3 ساله می باشد که به ترتیب 12 و 10.5 درصد را شامل می شوند.

کمترین طلاق ها نیز 31 صدم درصد مربوط به زوج هایی است که 30 سال از زندگی شان می گذرد، طوری که در این خصوص 2 مورد ثبت شده است.

همچنین در این مدت میانگین سنی طرفین در زمان طلاق به ترتیب برای مردان 33 سال و زنان 28 سال بوده است.

در همین مدت بیشترین طلاق ها در میان مردان و زنان به صورت مشترک در گروه سنی 29-25 به وقوع پیوسته است.

 

افزایش طلاق چرا؟

کارشناسان افزایش طلاق را به عوامل مختلفی مرتبط می‌دانند. بیکاری و فقر، اعتیاد، عدم شباهت فرهنگی، دخالت اطرافیان، مشکلات جنسی و... همگی باعث شده تا گستره طلاق هر روز از نظر سنی و آماری افزایش داشته باشد.

سعید معیدفر جامعه‌شناس، از تقسیم طلاق به دو وجه مَرَضی و طبیعی سخن می‌گوید و ادامه می دهد:‌ طلاق عادی و طبیعی هنگامی رخ می‌دهد که میان زوجین راهی برای ادامه زندگی وجود ندارد و بهترین تصمیم طلاق است. این طلاق که در تمام جوامع امروزی وجود دارد، به دلیل تغئیر در سبک زندگی و جابجایی ارزش‌ها و عدم توانایی تطبیق شرایط جدید با قدیم به وجود می‌آید. ازدواجی که این طلا‌ق‌ها در زمینه خود دارند، ازدواجی‌هایی کم دوام است که به دلیل مدرن شدن جامعه و تفاوت انسان‌ها با یکدیگر و پیچیدگی اشکال زندگی رخ می‌دهد. اما طلاق مرضی یا مسئله‌دار حاصل شرایط نامناسبی است که جامعه آن را به‌وجود آورده؛ شرایطی مانند فقر، تورم، بیکاری، عدم شناخت دو جنس از یکدیگر و غیره.

معیدفر در گفتگویی با فرارو ادامه داد: تشخیص اینکه کدام نوع از اشکال طلاق –یعنی طلاق مرَضی و طبیعی- جریان قالب طلاق‌های امروزِ جامعه است، کاری دشوار است، چرا که عوامل چندگانه‌ای در آن دخیل هستند و به‌درستی نمی‌توان نفس آن را اندازه‌گیری کرد. بنابراین ما نیازمند مطالعه‌ای دقیق دراین‌باره‌ایم.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است، وضعیت بحرانی جامعه از نظر اقتصادی است؛ مشکلات تورم و بیکاری. وضعیت اقتصادی یکی از عوامل تایین‌کننده در طلاق است. مشکل اقتصادی می‌تواند منجر به مشاجرات خانوادگی و عدم تفاهم‌ها شده و زندگی مشترک را در کوتاهترین زمان از تشکیل آن به جدایی بکشاند.

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس مطرح نیز علل و عوامل طلاق در دوران عقد یا سال نخست زندگی را نداشتن شغل مناسب، مسکن، تورم و گرانی در کشور  دانست و افزود: وقتی که جوانی با داشتن حقوق 600 هزار تومان ازدواج می کند و باید 400، 500 هزارتومان پول کرایه خانه بدهد سرخورده می شود و اکثر طلاق هایی که در دوران عقد و سال اول رخ می دهد به دلیل این است که جوان ها از یکدیگر شناخت کمی دارند و درک واقعی از زندگی ندارند و فرد آنگونه که در رویاهایشان بوده است، تفاوت دارد.

این جامعه شناس مسایل اقتصادی را نیز در افزایش طلاق مهم دانست و گفت: مسائل اجتماعی و مشکلات جنسی بر افزایش طلاق تاثیراتی دارند اما مسائل اقتصادی به ویژه طی سال های اخیر یکی از مهم ترین عوامل افزایش طلاق به خصوص در دوره عقد و سال های اول زندگی محسوب می شود که باید تدبیر ویژه ای برای آن اندیشیده شود.