جوان بوشهری تاریخ ساز شد/ اولین مدال ایران در ژیمناستیک آسیا

عبدالله جامعی ورزشکار بوشهری اولین مدال بین المللی ایران در رشته ژیمناستیک را کسب کرد.

 تیم ایران با 5 ورزشکار در مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی هیروشیمای ژاپن شرکت کرد که جامعی توانست برای اولین بار رشته ژیمناستیک ایران را در مسابقات بین المللی صاحب مدال کند.

 

 

 

جامعی که برای نخستین بار در رقابت های قهرمانی آسیا شرکت کرده بود با امتیاز 14.35 از بین 29 شرکت کننده هفتم شد و به فینال تک وسیله خرک حلقه راه یافت.

وی پس از رقابت با حریفانی از کشورهای ژاپن، چین، کره و فنلاند، توانست با کسب امتیاز 14.675 عنوان سوم را کسب کند تا رهاورد اولین حضور بین المللی اش، اولین مدال ایران در این رشته باشد.

همچنین از تیم ایران در خرک حلقه سعیدرضا کیخا دیگر نماینده ایران با کسب امتیاز 14/575 چهارم شد.

در دارحلقه نیز هادی خناری نژاد با امتیاز 14/925 در جایگاه چهارم مسابقات ژیمناستیک قهرمانی مردان آسیا قرار گرفت.

 

 

 

گفتنی است عبدالله جامعی متولد 1370 در محله باغ زهرا شهر بوشهر است و از هفت سالگی فعالیت در رشته ژیمناستیک را آغاز کرده است. وی به تازگی فارغ التحصیل مهندسی عمران از دانشگاه آزاد این شهر شده است.

 

 جامعی به المپیک می رسد؟

مربی بدنسازی تیم ملی ژیمناستیک بزرگسالان ایران گفت: کسب مدال برنز در رقابت های ژیمناستیک هنری قهرمانی آسیا، در تاریخ 80 ساله این رشته در کشورمان بی سابقه است.

اسماعیل خرسندل افزود: اردوهای تیم ملی ژیمناستیک بزرگسالان ایران از شش ماه گذشته در شهرهای کیش و تهران به صورت مستمر برگزار شد و علاوه بر آن فدراسیون طرح استعدادیابی را در استانهای کشور در حال اجرا داشت که در بوشهر عبدالله جامعی به موقع شناسایی شد و پیش بینی داشتیم که اگر وی تمرینات مستمری داشته باشد، می تواند موفق عمل کند.

وی در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: این ژیمناست 19 ساله بوشهری تمرینات و خواسته های کادر فنی و تمرینات سخت بدنسازی را با جدیت انجام داد و کادر فنی در انتخاب جامعی در وسیله دار حلقه ریسک بزرگی انجام داد و 15 روز قبل از آغاز رقابت های قهرمانی آسیا در هیروشیما ژاپن با توجه عملکرد خوب وی، در کنار حریف سرسخت و با تجربه ای همچون سعیدرضا کیخا به این مسابقات اعزام شد.

وی اظهار داشت: حضور ژیمناستیک کشور یعنی عبدالله جامعی و سعید رضا کیخا در فینال خرک حلقه و هادی خناری نژاد در فینال دارحلقه و کسب مدال برنز در تاریخ 80 ساله ورزش ژیمناستیک ایران بی سابقه بود، جامعی در فینال خرک حلقه در حضور نمایندگان چین، ژاپن و کره جنوبی به عنوان قدرتهای ژیمناستیک جهان این عنوان را کسب کرد که هیچ فردی هم چنین پیش بینی نمی کرد.

وی بیان داشت: البته سعیدرضا کیخا و هادی خناری نژاد هم در فینال خرک حلقه و دارحلقه با امتیاز بسیار ناچیزی چهارم شدند که چیزی از ارزش های آنان کم نمی کند.

این کارشناس با سابقه ژیمناستیک ادامه داد: در تماسی که با مسوولان فدراسیون در هیروشیما ژاپن داشتم، مسوولان کشورهای شرکت کننده بابت موفقیت ورزشکاران کشورمان تبریک گفتند و تاکید کردند که نمایندگان ایران تاریخ ساز شدند چرا که با وجود قدرتهای ژیمناستیک جهان در آسیا و با توجه به اینکه رقابت های قهرمانی آسیا قبل از بازیهای المپیک 2016 ریو بود، انتظار نمی رفت که ورزشکاران کشورمان خوب عمل کنند.

خرسندل در پاسخ به این سووال که با توجه به مدال برنز عبدالله جامعی آیا امیدواری برای کسب اولین سهمیه المپیک تاریخ ژیمناستیک ایران وجود دارد یا خیر؟ گفت: البته دو ژیمناست کشورمان سابقه حضور در بازیهای المپیک 1964 توکیو ژاپن را دارند چرا که در آن برهه از زمان رقابت های انتخابی و کسب سهمیه وجود نداشت اما اکنون کسب سهمیه المپیک بسیار مشکل و باید مسابقات مختلفی را پشت سر گذاشت.

وی بیان داشت: کسب سهمیه المپیک در رشته ژیمناستیک کار سخت و پیچیده ای است و به نظر می رسد عبدالله جامعی باید در رقابت های بین المللی گلاسکو در اسکاتلند نیز شرکت کند و یا اینکه از سهمیه وایت کارت که کمیته بین المللی المپیک به کشورها می دهد، استفاده کنیم.

ششمین دوره مسابقات ژیمناستیک قهرمانی آسیا از 9 تا 12 مرداد ماه در هیروشیما ژاپن در حال برگزاری است.