مغزِ فست فود خورها کوچک می شود و خوردن فست فود ارتباط مستقیم با آلزایمر دارد

حافظه و بهداشت روانی انسان در مغز افرادی که به صورت دائم از غذاهای غیرسالم مانند نوشیدنی های شیرین، غذاهای شور و گوشت های فرآوری شده استفاده می کنند، کوچکتر از سایر افراد است.

پژوهش های جدید نشان می دهد بخش مرتبط با یادگیری، حافظه و بهداشت روانی انسان در مغز افرادی که به صورت دائم از غذاهای غیرسالم مانند نوشیدنی های شیرین، غذاهای شور و گوشت های فراوری شده استفاده می کنند، کوچکتر از سایر افراد است.

با وجودی که در این مطالعات تنها اطلاعات و ساختار مغز افراد داوطلب بالای ۶۰ سال مورد مطالعه قرار گرفت ولی پژوهشگران به صراحت اعلام کردند که این موضوع و تاثیرات مخرب غذاهای فوق الذکر، ارتباطی با سن و جنسیت نداشته و در همه افراد از جمله جوانان و کودکان نیز قابل مشاهده است.

«فیلیس جاکا»، سرپرست تیم تحقیق و استاد پژوهشگر دانشکده پزشکی دانشگاه دیکین استرالیا، در این باره می گوید: «ما پیش از این می دانستیم که ترکیبات غذائی اعم از غذاهای سالم و ناسالم می توانند تاثیراتی سریع و قابل توجه بر بخش هیپوکامپ مغز داشته و بر اندازه و عملکرد این قسمت مهم مغز تاثیر گذارند. اما تاکنون و پیش از این دوره از مطالعات این تحقیقات تنها روی موش های آزمایشگاهی انجام شده و هیچ گاه به صورت مستقیم روی انسان انجام نشده بود.»

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، افراد بالغی که در رژیم غذائی خود از مواد غذائی ناسالم مانند نوشیدنی های قندی، مواد غذائی نمکی و غذاهای فراوری شده استفاده می کنند، دارای هیپوکامپ کوچکتری در سمت چپ مغز خود هستند. از سوی دیگر افرادی که در رژیم غذائی روزانه خود از الگوی غذاهای سالم پیروی کرده و به میزان زیادی از ماهی ها، سبزیجات و میوه استفاده می کنند، دارای هیپوکامپ چپ بزرگتری هستند.

دکتر جاکا در ادامه اظهار داشت: «مطالعات ما نشان دهنده تاثیرات مستقیم تغذیه روی بخش هیپوکامپ مغز بوده و از آن جائی که هیپوکامپ در مغز انسان دارای وظایف بسیار مهمی بوده و نقشی بسیار بااهمیتی در یادگیری و حافظه افراد در تمامی طول عمر، ایفا می کند درک این موضوع بسیار حیاتی است که نوع تغذیه در سنین کودکی و نوجوانی می تواند افراد را در بهبود عملکرد مغزی و قدرت حافظه یاری کند.»

 

 

 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خوردن فست فود با ابتلا به بیماری آلزایمر ارتباط مستقیم دارد. مطالعه بر روی موش‌ها نشان می‌دهد که خوردن فست‌فود ارتباط مستقیم با ابتلا به بیماری آلزایمر دارد.محققان در این مطالعه به مدت ۹ ماه به این موش‌ها غذاهای فست فود خوراندند و متوجه شدند که مغز آن‌ها از حالت معمول خارج شده و نوعی آشفتگی در مغز ایجاد می‌کند که به بروز بیماری آلزایمر کمک می‌کند.این مطالعات نشان می‌دهد که رژیم غذایی و خوردن چربی‌ها، شکر و کلسترول خطر ابتلا به بیشترین بیماری شایع مغزی را افزایش می‌دهد.

بیماری آلزایمر یک بیماری شایع در سنین پیری است که بر روی مغز تأثیرات زیادی می‌گذارد و در حافظه و حرف زدن‌ افراد اختلال ایجاد می‌کند. پژوهشگران تاکید کردند: فست فودها نه تنها برای سلامت جسمی مضر هستند بلکه می‌توانند موجب کم طاقتی و رفتارهای عجولانه و بی صبرانه در افراد شوند.

‌ایده‌ای که در ابتدا موجب شد، فست فودها رواج پیدا کنند، افزایش کارایی بود؛ به طوری که به افراد امکان می‌دهد به سرعت وعده غذایی خود را به پایان رسانده و بتوانند به کارهای دیگر بپردازند.اما در پژوهشی که به تازگی از سوی محققان انجام گرفته، معلوم شد: استفاده زیاد از این نوع غذاها می‌تواند اشخاص را کم تحمل و کم طاقت کند. فست فودها باعث می‌شوند که فرهنگ صرفه جویی در وقت حتی در مواقعی هم که فاکتور زمان چندان اهمیت ندارد در اولویت قرار بگیرد و عجله کردن جزو فرهنگ زندگی مردم شود.

از آنجایی که داشتن رژیم‌های غذایی درست و نادرست می‌توانند نقش پررنگی در ابتلا و پیشگیری از آلزایمر داشته باشد متاسفانه شیوه جدید زندگی به گونه‌ای شده که بیشتر افراد مصرف غذاهای آماده را به تهیه یک غذای سالم و تازه ترجیح می‌دهند، غافل از اینکه این رویه در طولانی مدت تاثیر سوئی بر سلامت بدن از جمله سلامت مغز خواهد داشت.مصرف فست فود‌ها، چیپس و حتی کیک خامه‌ای در دوران جوانی احتمال ابتلا به آلزایمر را در سالمندی افزایش می‌دهد.

از آنجا که مغز برای عملکرد خود در شبانه روز به اکسیژن و قند کافی نیاز دارد، وجود کربوهیدرات‌های پیچیده در برنامه غذایی روزانه توصیه می‌شود و مصرف زیاد و بیش از حد کربوهیدرات ساده در دراز مدت می‌تواند امکان ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد.

با توجه به اینکه مصرف چربی‌های اشباع شده امکان ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند چربی‌های امگا ۳ در گردش خون مغز و اکسیژن رسانی و تغذیه موثر آن نیز نقش دارد و در صورت کمبود آن چربی‌های نامناسب در مغز جایگزین و باعث اختلال در فعالیت‌های ذهنی می‌شوند.

حبوبات (لوبیا، نخود، عدس)، سبزی‌ها (اسفناج، کلم بروکلی، هویج، کدوحلوایی، فلفل دلمه‌ای، نخودسبز، ذرت)، نان‌های سبوس دار، مواد لبنی کم چرب، ماهی‌های آب سرد (ساردین، سالمون، ماهی سفید،، آزاد، قزل آلا)، تخم مرغ، روغن‌های گیاهی طبیعی و تصفیه شده (روغن زیتون، کانولا و آفتابگردان)، انواع مغز‌ها (گرد، بادام و پسته و فندق)، میوه‌ها (انواع توت، انگور‌ها، تمشک، سیب و انبه) و مرکبات و کیوی با تاثیری که بر فعالیت‌های ذهنی و عملکرد مغزدارند، امکان ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهند.

بر اساس نتایج مطالعات، کمبود ویتامینB12اسید فولیک و منیزیم در بدن زمینه ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد.همچنین ویتامین‌های C، A، Eنیز به عنوان بهترین آنتی اکسیدان‌ها در حفظ سلامت مغز شناخته شده‌اند. مواد معدنی از جمله منیزیم، مس، آهن، کلسیم، فسفر و ید نیز برای حفظ سلامت مغز ضروری هستند.

 

منبع: سلامت نیوز