بوشهری‎ها شیر دوست ندارند!

 

در کنار رکورد دار بودن استان بوشهری ها در استعمال دخانیات، نداشتن تحرک کافی و دیابت، یک شاخص نگران کننده دیگر هم به آن اضافه شده است.

یک گزارش آماری نشان می دهد خانوار بوشهر در میان استان هایی قرار دارند که کمترین بودجه را برای شیر اختصاص می دهند.

ارتباط تغذیه و بهداشت غذایی با سلامت نسل فردا انکار نشدنی است. سلامت تن و روان افراد به چگونگی الگوی غذایی و برنامه‌ریزی بودجه خانوار برای مصرف خوراکی ضروری بستگی دارد.

سيد حسين پيمان کارشناس و تحلیلگر آمار از تحقیقات انجام شده در خصوص هزینه‌های ماهانه مصرف شیر هر شهروند و مقایسه آن با مجموع هزینه كالاهاي غیر مفید مثل دخانیات، پفک، نوشابه و آدامس خبر داد.

وی در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به اینکه تحقیق مذکور توسط مرکز آمار در سال گذشته صورت گرفته، افزود: براساس آن، هر خانوار برای هر عضو خود، ماهانه مبلغ 53 هزار تومان برای چهار قلم دخانیات، پفک، نوشابه وآدامس پرداخت کرده که این مبلغ حدود 4 درصد کل هزینه خوراکی خانوار بوده است.

وی ادامه داد: در مقابل مبلغ 40 هزار تومان برای شیر پرداخت شده که 3 درصد هزینه خوراک هر خانوار برآورد می شود، یعنی به طور متوسط هر خانوار کشور برای هزینه شیر به اندازه 75 درصد مجموع هزینه های دخانیات، پفک نوشابه وآدامس پرداخته و چنین کالاهایی به طور ضمنی در بودجه خانوارها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی خاطرنشان ساخت: این درصورتی است شیر یکی از نیازهای اساسی تغذیه خانوار خصوصا در سن رشد تلقی می شود.

سهم پایین شیر در سبد خانوار بوشهر

این کارشناس ارقام محاسبه شده بالا را با احتمال 95 درصد قابل تعمیم به کل خانوارهای شهری دانسته و گفت: کمترین هزینه شیر براي هرعضو به ترتیب در خانوارهای استان هاي لرستان، ايلام، بوشهر، كهگيلويه و هرمزگان پرداخت شده است.

حسین پیمان ادامه داد: بیشترین مصرف شیر برای هر عضو خانوار نیز به ترتیب در استان های زنجان، تهران، خراسان رضوي، چهارمحال و خراسان جنوبي، بوده است.

این کارشناس آمار در پایان تاکید کرد: نهادهاي مرتبط با سلامت وبهداشت كشور، براي فرهنگ سازي و بهبود تغذیه، مي توانند استان هاي داراي مصرف بالا در كالاهاي غير مفيد (مانند دخانيات) را در اولويت قرار دهند.

سرانه ماهانه مصرف شیر و تنقلات در خانوارهای شهری