رزمجو:مجوز سمن ها را معطل برخی بی قانونی ها نمی کنم/ دکتر مهرآئین: بوشهر با فقدان بینش اجتماعی روبروست

نخستین همایش فصلی بنیاد رشد و اندیشه سازندگی استان بوشهر در سال ۱۳۹۳ با عنوان "نقش سازمانهای مردم نهاد در توسعه استان بوشهر" صبح پنجشنبه ۲۹ خردادماه در محل سالن اجتماعات دانشگاه جامع علمی کاربردی استانداری بوشهر با حضور چند تن از صاحب نظران و مسئولان، جوانان و برخی از فعالان سازمان های های مردم نهاد (ngo) ها در سطح استان بوشهر و از سوی کمیته فرهنگی این بنیاد برگزار گردید.
اهداف بنیاد رشد و اندیشه سازندگی استان بوشهر از زبان دبیر کمیته فرهنگی این بنیاد
در ابتدای این همایش دبیر کمیته فرهنگی بنیاد رشد و اندیشه سازندگی استان بوشهر گفت: این بنیاد، یک سازمان مردم نهاد با کارکرد های عام المنفعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که توسعه و رفاه عمومی استان هدف اصلی آن است.
اکبر صابری بیان داشت: مساعدت در رشد و توانمند سازی سرمایه های انسانی از طریق آموزش و توسعه مهارت های تخصصی، کمک به حفظ، احیا و معرفی فرهنگ و تمدن غنی بومی وملی، ارایه دیدگاه ها و رویکردهای جدید در مسایل توسعه و کمک و تاثیر گذاری بر فرایندهای تصمیم گیری در زمینه مسایل توسعه استان از اهداف بنیاد رشد و اندیشه سازندگی استان بوشهر است.
وی افزود: تشویق و حمایت ازادامه تحصیل دانش آموزان و دانشجویان مستعد و توسعه و ارتقای فرهنگ عمومی با تاکید بر دانش گرایی، کار آفرینی و توسعه نیز از دیگر اهداف بنیاد رشد و اندیشه سازندگی در این استان است.
دبیر کمیته فرهنگی بنیاد رشد و اندیشه سازندگی استان بوشهر ادامه داد: در حال حاضر ۴۱ دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی، ۳۶ دانشجو در مقطع کارشناسی، ۹ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و چهار دانشجو در مقطع دکتری مورد حمایت این بنیاد در استان بوشهر قرار دارند که برخی از دانش آموزان هدایت شده به مقاطع بالاتر دست پیدا کرده اند.
در ادامه همایش، چند تن از موسسین سازمان های مردم نهاد استان به نمایندگی از سایر ان جی او ها به بیان دیدگاه های خود در خصوص نقش سازمان های مردم نهاد در جامعه، مشکلات و موانع پیش روی این سازمان ها و پیشنهادات برای تقویت جایگاه و نقش آفرینی ان جی او ها پرداختند.

دکتر مهرآئین: بوشهر با فقدان بینش اجتماعی روبروست
دکتر مصطفی مهرآئین، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران، که یکی از میهمانان ویژه و سخنرانان اصلی همایش بود نیز به ارائه مقاله ای از نظریات مختلف جامعه شناسان و متفکران مطرح جهان پرداخت که مورد پذیرش و استقبال زیادی از سوی حاضرین در همایش قرار گرفت.
این استاد بوشهری جامعه شناسی دانشگاه تهران بهترین راهکار برای عینیت بخشی به ان جی او ها را کتاب خواندن در زمینه های اجتماعی و آسیب شناسی فعالیت های اجتماعی دانست و به تعدادی از نظریه های جامعه شناسی کلاسیک و سنتی اشاره نمود.
دکتر مهرآئین، تصریح کرد: هرچند در استان بوشهر صنعت، نفت، گاز، پتروشیمی، دریا، انرژی هسته ای و ... وجود دارد اما با فقدان تفکر و بینش اجتماعی مواجه است و همین امر باعث شده، نتوانم در استانم خدمت کنم.
وی در پاسخ به سوالی که چرا در استان بوشهر به ارئه خدمت نمی پردازد تا استان از ظرفیت و توانایی وی بهره مند شود، گفت: بارها به رئیس اسبق دانشگاه خلیج فارس و به رئیس کنونی این دانشگاه مراجعه کرده و اعلام آمادگی خود را برای حضور و خدمت در این دانشگاه ابراز کرده ام اما تنها در حرف قول هایی شنیده ام که هیچ اقدام عملی بر آن نشده است.
استاد بوشهری جامعه شناسی دانشگاه تهران افزود: حتی حاضر به همکاری در دانشگاه آزاد خورموج هم شده ام و گفته ام دانشگاه تهران را برای حضور در بوشهر حاضرم ترک کنم ولی محترمانه به من فهماندند برخی مخالف حضور و فعالیت من در استان هستند.

رزمجو:مجوز فعالیت سمن ها طبق قانون باید ۵۱ روزه صادر شود
مدیرکل امور اجتماعی استانداری بوشهر نیز در این همایش گفت: آنچه نیازمند جامعه بشری است در قوانین و دین ما وجود دارد.
حجت الاسلام احمد رزمجو بیان کرد: مسئولیت سازمان های مردم نهاد این است که به آنچه به نفع مردم و جامعه است آگاهی و درک داشته باشند و با اندیشیدن به مسائل دیگران در کنار مسائل خود، کاری مورد تائید نظام و دین ما است انجام دهند.
وی ادامه داد: همه ما در قبال جامعه، مسئولیت داریم و طبق دین اسلام کسی که صبح کند و به فکر مسلمان دیگری نباشد، مسلمان نیست.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری بوشهر تاکید کرد: اگر اندیشمندان ما موازین دین را مطرح کنند همه مشکلات جامعه حل خواهد شد.
رزمجو، وزارت کشور را متصدی نظارت بر عملکرد و مجوزدهی فعالیت سمن ها در کشور اعلام کرد و گفت: این مسئولیت در استان ها بر عهده اداره کل اجتماعی استانداری هاست.
وی گفت: یکی از اساسی ترین مشکلات فعلی سمن ها در استان، پروسه طولانی شده مجوز فعالیت آنهاست که طبق قانون باید پس از ۵۱ روز از زمان ثبت نام، به آنان پاسخ داده شود که متاسفانه در حال حاضر، پرونده هایی از این سمن ها در استانداری بوشهر وجود دارند که بیش از یکسال در نوبت مانده اند و پاسخی دریافت نکرده اند.
مدیر کل اجتماعی استانداری بوشهر تصریح کرد: سیر قانونی پاسخگویی به علاقمندان تاسیس سازمان های مردم نهاد باید با همراهی برخی دستگاه ها و اعلام نظر ایشان باشد که اگر در مهلت مقرر قانونی پاسخ خود را ارسال نکنند، بدون مجوز این دستگاه ها، مجوز فعالیت ان جی او ها را صادر خواهیم کرد.

جلالی: دولت، جامعه مدنی و سمن ها، بال های توسعه هستند
معاون مرکز مطالعات راهبردی وآموزش وزارت کشور به عنوان یکی دیگر از میهمانان ویژه این همایش گفت: دولت یکی از بال های توسعه است و جامعه مدنی و سازمان های مردم نهاد (سمن ها) توسعه خواه به عنوان بال دیگر می توانند به رشد و توسعه جامعه کمک کنند.
سید سعید جلالی اظهار داشت: اگر می خواهیم توسعه خوب داشته باشیم دولت باید کارها را به مردم بسپارد.
وی افزود: در صورتی که برخی از امورتوسعه به مردم سپرده شود بهتر از مسوولان می دانند که چگونه امور را به بهترین وجه انجام دهند .
جلالی اضافه کرد: در یک جامعه نیک، مردم به صورت هدفمند در داخل نهادی مردم ساخته و مردم بنیاد می توانند آزادانه مشکلات خود را حل کنند.
وی ضمن اینکه فعالیت سیاسی را حق هر کسی دانست اما از ان جی او ها خواست از نزدیکی به احزاب دوری کنند چرا که باید به جامعه نزدیک باشند.

جعفری: شورا و شهرداری ها، مشکل مکان فعالیت سمن ها را برطرف کنند
دکتر حشمت الله جعفری، رئیس کارگروه مرکزی بازرسی و نظارت مدیریت امور شوراهای وزارت کشور اظهار کرد: دولت دکتر روحانی برنامه مدون و مشخصی برای فعالیت سمن ها دارد که شاید به خاطر دست و پنجه نرم کردن با مشکلات جامانده از ۸ سال گذشته نتوانسته به خوبی به شعارهایش در این زمینه عمل کند اما ورود رئیس جمهور به بحث سمن ها در چندین سخنرانی وی نشاندهنده عزم دولت برای استفاده از ظرفیت سمن ها است.
وی افزود: در دولت و استان بوشهر، مدیرانی بر سرکارند که نگاه و نگرششان کمک به سمن هاست.
دکتر حشمت الله جعفری با اشاره به نیازهای مالی سمن ها و نیاز به حمایت از آنان، پیشنهاد کرد: مسئولان و رسانه های استان از شوراها بخواهند که شهرداری ها، در هر شهر، فضایی را برای فعالیت همه سمن های آن شهر در نظر بگیرند و بستر فعالیت پویا و دوباره را برای ان جی او ها مهیا سازند.
در پایان این همایش مدیرکل امور اجتماعی استانداری، دکتر مصطفی مهرآئین، دکتر حشمت الله جعفری و دکتر سعید جلالی به سوالات حاضران پاسخ گفتند.
گفتنی است، ارسطو قائدی، موسس سازمان مردم نهاد در برازجان، اسماعیل عباسی، رئیس انجمن کلیوی استان بوشهر، اسماعیل حسام مقدم، موسس انجمن هامون ایران، امین ماندگار، موسس سازمان مردم نهد آزاد اندیشان تنگستان، فاطمه زارعی، رئیس انجمن مهر خانواده بوشهر و حیدر حکمت شعار، دبیر انجمن عصر آفتاب، فعالان سمن های استان بودند که در این همایش به ارائه مقاله پرداختند.

 

حواشی:
اجرای این همایش را مجری توانمند و نام آشنای استان، سعید نوذری بر عهده داشت که با اجرای خوب خود باعث شد طولانی بودن همایش، از حوصله مخاطبان خارج نشود.
در این همایش، گروه دو نفره موسیقی، آقایان حماسه حق پرست و رسول زارعی به هنرنمایی پرداختند و مورد تشویق حضار قرار گرفتند.
در این همایش، ویژه نامه ای با عنوان "تشکل های غیردولتی؛ بازنمایی هویت چهل تکه" با همکاری هفته نامه اتحاد جنوب و انجمن هامون ایران و با نوشتاری از مهدیه امیری، قاسم تنگسیرنژاد، اسماعیل حسام مقدم، رضا شبانکاره و حمید موذنی در بین حاضران همایش توزیع شد و مورد استقبال قرار گرفت.
بیشترین استقبال حاضران در همایش، از سخنرانی و ارائه مقاله دکتر مصطفی مهرآئین صورت گرفت و بارها وی را مورد تشویق قرار دادند.
لازم به ذکر است، این همایش با بیشترین استقبال از سوی علاقمندان به نشست های بنیاد رشد و اندیشه سازندگی استان بوشهر تا کنون همراه بود.

 

3186996_4702

 

3187064_8216

 

3187300_2739

 

3187828_8988

 

3187283_9961

 

3187360_5812

 

3187844_5146

 

3187831_7140

 

3187130_3959

 

3187792_4194

 

3187318_9539

 

3187816_5883

 

3187801_8459

 

3187345_5247

 

3187050_2764

 

3186942_3239

 

3187359_6182

 

3186953_6411

 

3187497_7162

 

3187312_8838

 

3186994_1924

 

3187002_6782