مدیریت شهری و فضاهای عمومی: رفع نیازهای نسل Z

مدیریت شهری و فضاهای عمومی: رفع نیازهای نسل Z

عقیل گنخکی: دانشجوی دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری

 

 

نسل Z یا متولدین اواخر دهه 1990 تا دهه 2010، گروه جمعیتی هستند که ورود آن ها به جامعه با عصر پیشرفت های سریع فناوری، گسترش رسانه های اجتماعی و افزایش آگاهی بیشتر از مسائل اجتماعی و چالش های محیط زیست همزمان شده است.این نسل با ویژگی هایی مانند دسترسی به اینترنت هوشمند، خصوصیات کارآفرینی، داشتن دیدگاه های جهانی... شناخته می شوند.با رشد شهرها و تکامل فضاهای عمومی، نیازها و ترجیحات منحصر به فرد نسل Z در طراحی و مدیریت این فضاها و ترکیب با عناصری که با ارزش ها و سبک زندگی این نسل همخوانی دارد، باید بیش از پیش توسط مدیران و برنامه ریزان شهری مورد توجه قرار گیرد. در ادامه به مواردی که می تواند زمینه را برای توجه به این نیازها و ترجیحات فراهم نماید، اشاره شده است:

  

یکپارچه سازی فناوری

نسل Z با ویژگی های نظیر آشنایی با فناوری و دسترسی روزافزون به دنیای دیجیتال شناخته می شود.از این رو ادغام زیر ساخت های موجود در فضاهای عمومی شهری با امکاناتی مانند وای فای رایگان، ایستگاه های شارژ گوشی های همراه و نصب نمایشگاههای دیجیتال می تواند دسترسی به امکانات و فناوری را برای این نسل فراهم نماید و فرصت های برای اتصال، دسترسی به اطلاعات و اشتراک محتوای دیجیتال فراهم می کند.

  

فضای سبز و پایداری 

با توجه به تمرکز نسل Z بر پایداری محیط زیست، مدیریت شهری می تواند با ارتقا سرانه فضاهای سبز و رعایت الزامات طراحی محیطی پایدار در احداث و بازسازی چشم اندازهای شهری و فضاهای عمومی، به جذابیت زیبا شناختی این فضاها کمک کند و با ارزش های فعالین محیط زیست و دغدغه های نسل Z همراه شود.

  

مشارکت جوامع 

رویدادهای اجتماعی، جشنواره فرهنگی و با برگزاری فستیوال ها نقش مهمی در تقویت حس تعلق و ارتباط با نسل Z دارند.مدیریت شهری می تواند با برگزاری چنین رویدادهای زمینه را برای تشویق مشارکت و تعامل اجتماعی و ایجاد فضاهای عمومی پر جنب و جوش و فراگیر در سطح محلات شهری فراهم نماید.

  

فضاهای انعطاف پذیر ممنوع

فضاهای عمومی که زمینه لازم را برای فعالیت های مختلف ارائه می دهند، مانند کلاس های یوگا در فضاهای باز، ورزش های گروهی، بازارچه های دیجیتال، اجرای موسیقی زنده علایق مختلف نسل Z را برآورده می کنند.علاوه بر این، ترویج فراگیری و تنوع از طریق نصب آلمان های هنری، نقاشی های دیواریو نمایشگاه های فرهنگی می تواند زمینه انتقال غنای پیشینه ها و هویت های تاریخی- فرهنگی و ارزش های اجتماعی را ارتقاء دهد.

  

ایجاد و دسترسی 

نسل Z به ایمنی و دسترسی اهمیت می دهد.مدیریت شهری باید مناطق دارای نور مناسب، زیرساخت های مناسب برای عابرین پیاده و امکاناتی را به افراد دارای نیازهای مختلف پاسخ دهد و در اولویت قرار دهد.با تضمین ایمنی و دسترسی، فضاهای عمومی برای همه اعضا جامعه قابل استفاده خواهد بود.

  

نتیجه گیری 

به عنوان نتیجه گیری آنکه مدیریت شهری نقش حیاتی در ایجاد فضاهای عمومی ایفا می کند که می تواند با ارزش ها و ترجیحات نسل Z همخوانی داشته باشد و می تواند با ایجاد فضاهای عمومی پر جنب و جوش، فراگیر و پایدار علایق و سبک های زندگی متنوع نسل Z را مورد توجه قرار داد.این مقاله اهمیت مدیریت شهری را در برآوردن نیازهای نسل Z در فضاهای عمومی مورد توجه قرارداد و پیشنهاد می کند تا مدیران شهری با اتخاذ رویکردهای نوآورانه که با ارزش ها و آرمان های این گروه جمعیتی پویا همخوانی حداکثری دارد، زمینه را برای ایجاد محیط های شهری فراگیر و مشارکت همگان فراهم نمی آیند.