دیابت

دیابت

دیابت شیرین سندرمی است که با افزایش غلظت قند خون به علت نقصان یا کاهش انسولین مشخص می گردد، انسولین در بدن به وسیله غده ای به نام پانکراس تولید می شود، بیماری خود را با نشانه هایی مانند تشنگی، گرسنگی، ادرار زیاد، کاهش وزن بی علت، کاهش دید و عفونت های مکرر را نشان می دهد.

عوارض دیابت

مدیریت نامناسب دیابت سبب افزایش قند خون بالا در دراز مدت منجر به آسیب به بافت های مختلف و نارسایی اندام های بدن و عوارض دیابت می شود.

از جمله عوارض دیگر دیابت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-عوارض چشمی دیابت(رتینوپانی دیابتی)

۲- عوارض کلیوی دیابت(نفرودیابتی)

۳- بیماری قلبی و عروق

۴- عوارض عصبی(تورپاتی دیابتی)

پنج پایه کنترل دیابت

۱-آموزش

۲- تست روزانه قند خون

۳- تغذیه سالم

۴- فعالیت بدنی

۵- دارو(قرص و انسولین)

دو نوع اصلی دیابت وجود دارد:

وابسته به انسولین

غیر وابسته به انسولین

دیابت وابسته به انسولین به عنوان دیابت جوانی شناخته می شود و معمولاً در جوانی آغاز می شود.در این بیماران پانکراس به مقدار کم و یا خیلی کم انسولین ترشح می کند و آنها باید برای کنترل قند خون روزانه یک بار یا بیشتر انسولین تزریق کنند.دیابت غیر وابسته به انسولین به عنوان دیابت بزرگسالان نیز شناخته می شود.این نوع دیابت شایع تر می باشد و معمولاً در میانسالی بروز می کند.

در این بیماری پاسخ قند خون به انسولین طبیعی نیست و این نوع دیابت ارتباط نزدیکی با چاقی دارد.

لازم به ذکر است که در دیابت بزرگسالان رابطه ی مستقیمی با چربی بالا و سابقه فامیلی دارد.در زنان ریسک(خطر) دیابت بستگی به این دارد که چاقی در قسمت بالا تنه باشد.در خانم هایی که در قسمت های گردن، شانه و شکم چاق هستند خطر دیابت بالا می رود.برای خانم هایی که در قسمت ران و کفل چاق هستند نسبتاً بی خطر است.

کاهش وزن باید تدریجی باشد و معمولاً نباید از ۲ کیلوگرم در ماه معادل کاهش ۵۰۰ کالری در روز است بیشتر باشد.یک فرد دیابتی مسن با وزن نرمال باید به طور ایده آل روزانه ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ کالری دریافت کند و یک فرد دیابتی جوان و فعال اگر سوءتغذیه نداشته باشد باید بین ۱۸۰۰ تا ۳۰۰۰ گالری مصرف نماید هر چند که باید مواظب چاقی خود نیز باشد.

نقش مواد غذایی در کنترل دیابت

یک فرد دیابتی باید وزن خود را از طریق کالری دریافتی کنترل کند.بهترین راه برای کاهش کالری این است که از خوردن قند(شیرینی و نوشابه های گازدار) و چربی و غذاهای سرخ کردنی، آجیل و میوه های خشک شده که منابع غنی از کالری هستند، پرهیز کرد.

بعد از چهل سالگی سطح کلسترول در افراد دیابتی بالاتر از افراد غیر دیابتی در سن مشابه است و این امر با بروز بیماری های عروق قلب در ارتباط است.بنابراین مصرف چربی های اشباع شده را باید محدود کرد.بوسیله محدود کردن مصرف تخم مرغ مخصوصاً زرده ی آن کمتر از سه عدد در هفته و با جایگزین کردن شیر و پنیر پرورده با شیر خامه گیری شده و کم چرب و پنیر ساده، گوشت گوسفند و دیگر گوشت های قرمز با مرغ و ماهی، کره و خامه و روغن با روغن های غیر اشباع چون روغن کنجد، روغن خردل، روغن بادام زمینی می توان میزان چربی را کنترل کرد.

622502481771948014290100211166248175100176150

میزان فیبر رژیم غذایی را تا آنجا که می توانید بالا ببرید.چون جذب گلوکز و کلسترول غذا را کاهش می دهد.

آرد کامل غلات و حبوبات را به صورت کامل مصرف کنید.

تا جایی که ممکن است نباید پوست میوه ها و سبزیجات را گرفت.

مصرف نوشیدنی های قندی مانند انواع نوشابه های گازدار و آبمیوه های صنعتی بسیار خطرناک می باشد.

و در آخر این نکته را به خاطر بسپارید که:

برای کنترل یک رژیم نرمال، متعادل، پرفیبر، کنترل وزن، ورزش و مصرف به موقع دارو در هنگام لزوم بسیار مهم و قابل توجه است.

برگرفته از انجمن حمایت از بیماران دیابت بوشهر