منوی اصلی
کتاب نسل سوم و دانشگاه کار آفرین گردآوری دکتر ایرج نبی پور
- نمایش از سه شنبه, 12 بهمن 1395 11:17
- دسته: داخلی
- بازدید: 1776
بسم الله الرحمن الرحیم
از زمان تأسیس جندی شاپور به عنوان اولین دانشگاه جهان تا به امروز که بیش از پانزده قرن می گذرد، دانشگاه ها سیر تحول و تکامل پر فراز و نشیبی را طی کرده اند.در هر دوره ای از تاریخ، نهادهای علمی که به عنوان دانشگاه یا آکادمی شناخته می شدند، علی رغم تفاوت در روش ها و الگوهای فعالیت، در یک اصل مشترک بودند و آن کمک به رفع نیازهای جامعه از مجرای تولید دانش کاربردی و کاربست آن در عرصۀ عمل بوده است.
در طی سدۀ اخیر نیز با گسترش فناوری و تحولات شگرفی که در روند زندگی انسان در جوامع مختلف ایجاد شد، دانشگاه ها نیز مأموریت های نوینی را برای خود به منظور کمک به توسعۀ پژوهش و پاسخ به سؤالات ذهن بشر در حیطه های مختلف اشاره کرد.و لیکن تمرکز بر این مأموریت با واقعیت های موجود در هزارۀ سوم چندان منطبق نبوده و این امر مهم، دانشگاه ها را بر آن داشت تا از گذار پژوهش نیز عبور کرده و برای حیات خود در هزارۀ سوم، مأموریت ویژه ای را متصور شوند که آن مأموریت، کارآفرینی و خلق ثروت دانش بنیان است.دانشگاه های نسل سوم، علاوه بر این که همچنان عرصۀ تربیت منابع انسانی برای رفع نیازهای جوامع هستند و همچنین مهم اصلی پژوهش در عرصه های مختلف نیز به حساب می آیند، و لیکن به این امور بسنده نکرده و افق های تازه ای را در حوزۀ کار آفرینی، تعریف حیطه های نوین شغلی، خلق ثروت و ... برای خود گشوده اند.از این مجرا دانشگاه های هزارۀ سوم نه تنها سربار دولت ها برای تأمین هزینه های خود نیستند، بلکه به عنوان یک مغز متفکر و بازوی توانمند، در کنار دولت ها سعی در تأمین بخشی از سرمایۀ جوامع دارند.توجه به این مسأله از نگاه متولیان آموزش عالی سلامت کشور پنهان نمانده و در قالب تدوین بسته حرکت به سوی دانشگاه های هزارۀ سوم از برنامۀ تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تبلور یافته است.بر این اساس دانشگاه های علوم پزشکی کشور مأموریت یافته اند تا با ظرفیت سازی و ایجاد زیر ساخت های لازم و عبور از یک دورۀ گذار کوتاه، خود را با استانداردهای دانشگاه های نسل سوم منطبق کرده و از این مجرا زمینه را برای کارآفرینی در نظام سلامت، بیش از پیش فراهم نمایند.
کتاب حاضر که به همت دانشمند عزیز جناب آقای دکتر ایرج نبی پور گردآوی و ترجمه شده است، با ارائه مفاهیم دانشگاه نسل سوم و همچنین مروری بر بایدها و نبایدهای این نهادها می تواند به عنوان یک منبع ارزشمند برای مسئولان و متولیان دانشگاه های کشور مورد استفاده قرار گیرد.
ضمن تشکر از جناب آقای دکتر نبی پور، امیدوارم مطالعۀ این کتاب، راه روشنی را پیش پای دانشگاه های علوم پزشکی و سایر مراکز آموزش عالی کشور در جهت تحقق دانشگاه نسل سوم بگشاید.
توفیق همگان را در راه اعتلای دانش در کشور خواستارم.
دکتر باقر لاریجانی
معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی